Årshjul for AMU Lier vgs

AMUs årshjul styrer det systematiske HMS-arbeidet ved enheten. Årshjulet bør revideres årlig  i AMU, og tilpasses antallet møter hver enhet har pr år. Frist for å melde saker bør være 1 uker saksliste og dokumenter bør ut 1 uke før. For en effektiv behandling bør innkallingen vise hvem som har ansvar for saksforberedelse og framlegg. Referat legges på ansattportal snarest og innen en uke.

Faste saker i AMU:

• Sykefravær, ulykker og nestenulykker (Enhetsleder)
  • Status for avviksmeldinger som ikke er lukket i normal saksbehandling (Enhetsleder)
  • Informasjon fra ledelsen, HVO om planprosesser, byggesaker, omorganisering og innkjøp etc. som er av betydning for HMS/arbeidsmiljøet (Enhetsleder/HVO)

August - September

• Konstituering av AMU og vernetjeneste-områder
  • Vurdere opplæringsbehov og alternativer for vernetjenesten og nye ledere
  • Behandle skolens virksomhetsplan
  • Risikovurderinger vold og trusler

• Oppfølging av HMS planen
  • Status midlertidige stillinger
  • Øvelser beredskap
  • Tiltak for ansatte miljøfyrtårn
  • Oppfølging personalundersøkelse
  • Behandle dimensjonering av skoletilbud

November-Desember

• Evaluere resultater og samhandling –utarbeide HMS-årsrapport
  • Evaluere samarbeid med BHT
  • Behandle rapport elevundersøkelse
  • Grundig gjennomgang av avvik og jobbnærvær
  • Oversikt over rutinebeskrivelser etter internkontrollforskriften, og hvilke av disse som er revidert inneværende år
  • Plan for «målrettet helseundersøkelse» -  Gjennomføre vernerunder

Januar-Mars

• Vedta årsrapport HMS og utarbeide klima og miljørapport
  • Fastsette mål for systematisk HMS arbeid med miljømål og prioritering av BHT plan
  • IA plan er integrert i HMS-planen
  • Gjennomgang av rapport – «farlige stoffer»

April-Juni

• Gjennomgang av klima- og miljørapport fra foregående år med ansatte og elever
  • Oppsummere avdelingsmøter om arbeidsmiljø?
  • Behandle konsekvenser av nedleggelse/opprettelse av skoletilbud
  • Behandle resultater av personalundersøkelse
  • Underveisevaluering av årsplaner
  • Aksjonsuke miljøfyrtårn

Fakta om arbeidsmiljøutvalget

AMU skal delta i arbeidet for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten, og skal blant annet behandle:

• spørsmål om vernetjenesten og bedriftshelsetjeneste (BHT)

• spørsmål om opplæring og instruksjon innen helse, miljø og sikkerhet (HMS)

• planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet

• internkontrollsystemet

• arbeidstidsordninger

AMU skal også gå gjennom rapporter om yrkessykdommer, arbeidshygiene, arbeidsulykker og nestenulykker for å avdekke årsakene bak og påse at arbeidsgiver iverksetter tiltak for å forhindre nye tilfeller.

Saker som typisk skal behandles i AMU er avviksmeldinger, byggearbeider, innkjøp av ny teknologi (maskiner og utstyr), rasjonalisering og omorganiseringer, arbeidsprosesser og organisering av arbeidet, prioriteringer og handlingsplaner, forebyggende vedlikehold, opplæring i HMS, introduksjon av nytilsatte, organisering av verneombud og BHT, mellommenneskelige relasjoner (konfliktforebyggende arbeid). BHT inviteres til AMU, men har ikke stemmerett.

AMU har rett til å bli tatt med på råd i alle saker som omhandler ovenstående punkter. Dersom AMU finner det påkrevet for å verne arbeidstakernes liv eller helse, kan utvalget vedta at arbeidsgiveren skal gjennomføre konkrete tiltak til utbedring av arbeidsmiljøet, gjennomføre undersøkelser med mer.

I AMU er arbeidstakerne og arbeidsgiver representert med like mange. Ledervervet skifter mellom partene. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. AMU ved enhetene i BFK har fått delegert myndighet fra fylkeskommunens hoved-AMU.