Årsplan HMS med miljømål for 2022

Vikens overordnete visjon, mål og verdier skal ligge til grunn for arbeidet innenfor HMS og IA.  Vikens visjon: Viken viser vei.

Miljømål: Viken fylkeskommune skal jobbe for en livskraftig region. Vi skal fremme en balansert og bærekraftig utvikling i by og bygd. FNs bærekraftsmål ligger til grunn for våre valg.

Overordnet mål for HMS og IA: Forebyggende og systematisk HMS-arbeid gjennomføres i alle virksomheter, på system - og individnivå for å sikre et godt og produktivt arbeidsmiljø.

Overordnet mål for arbeidet med miljøstyring: Viken skal levere et kraftfullt svar på klimakrisen, og være et foregangsfylke for å redusere klimagassutslippene. Gjennom aktiv miljøstyring skal vi drifte våre virksomheter med minst mulig miljøbelastning og i tråd med FNs bærekraftsmål.

Delmål 1: Etablering av overordnet HMS-system i Viken fylkeskommune.

Lier vgs:

Tiltak 2022:

1. Klima og miljørapport 2021 presenteres ansatte i bærekraftsuken
  2. Oppfølging av helseundersøkelser prioriteres. Støyvern til ansatte produseres nå, helseundersøkelser etterspørres. Helseundersøkelser også for andre utsatte grupper bør prioriteres (spes. Psykososiale plager). Plan for oppfølging av arbeidsmiljø to ganger pr år prioriteres
  3. AKAN informasjon - Bruke informasjon i personalhåndbok
  4. Informasjon om HMS følges opp på planleggingsdager - Kurs førstehjelp og livredning følges opp våren 2022
  5. Opplæring i registrering av avvik ansatte og ledere trenes i  behandling av saker
  6. Tiltakskort vold og trusler og tiltakskort rus vurderes som eget tiltakskort

Delmål 2: Videreføring av iverksatte satsinger innenfor HMS, IA og miljøstyring i de tre tidligere fylkeskommunene.

Tiltak 2022:

1. Styrke sorteringsgraden i avfallshåndtering fra 2021- nivå og redusere avfallsmengden. Miljøutvalg etablerer prøveordning med fraksjoner i klasserom samt flere/andre pantestasjoner. Renholdere vil prøve ut resirkulering av tørkepapir. Prøve klasserom uten håndvask, ta grep om kantine-emballasje, restematprosjekt starter opp (fått støtte)
  2. Energiforbruk: Kan vi få eiendom med på «tibber-løsninger» for å visualisere forbruk?
  3. Tiltakskort både for vold og trusler utarbeides, samt tiltakskort mistanke om rus, øvelse med ansatte gjennomføres på planleggingsdager
  4. Stoffkartotek oppdatert revideres for FBIE ved oppstart av frisørsalong
  5. Delta i sykle til jobben også i 2022 for elever og ansatte. Utlån av sykler samt reparasjonsdag, motivasjonsdag (reisevane) i august
  6. Skolens ledelse vil prioritere tiltak for parkeringsplassen, blant annet endring av praksisen med ladestasjonene.
  7. Oppfølging av parkeringsforhold prioriteres i 2022, herunder ladestasjoner

Delmål 3: Implementering av ny IA-avtale i Viken fylkeskommune.

• Delmål 3.1: Totalfraværet i virksomheten og enhetene skal ikke overstige 5%. Hyppig uttak av egenmeldt fravær skal følges tett opp.

Tiltak:

1. Vurdere bemanning på kort og lang sikt i støttetjenester, styrke rutiner i administrative funksjoner og elevtjenesten. Tett oppfølging i AMU
  • Delmål 3.2: Styrke ledere, tillitsvalgte og vernetjenesten gjennom økt kunnskap og samarbeid i forebyggende arbeidsmiljøarbeid.

Tiltak:

1. Nye ledere og verneombud gjennomfører 20 timers kurs evt kurs i Viken “ny som leder»
  2. Rektor samordner ut fra personalundersøkelsen 2021

Delmål 3.3: Identifisere risikofaktorer i det fysiske og psykososiale arbeidsmiljø.

Tiltak:

1. Gjennomføre vernerunde snarest i form av forms med utgangspunkt i standard fra personalhåndbok
  2. Helseundersøkelse med fokus på psykososiale utfordringer.
  3. Oppfølging av arbeidsmiljøet prioriteres to ganger årlig
  4. Eiendom rehabiliterer klasserom og kantine sommer 2022