Oppgaver for miljøfyrtårnansvarlig på Lier vgs og miljøfyrtårngruppe

Miljøfyrtårnansvarlig

Alle miljøsertifiserte virksomheter i Viken fylkeskommune skal ha egne lokale miljøfyrtårnansvarlige (i henhold til kriterium 1947). Miljøansvarlige har sammen med miljøgruppen ansvar for å holde miljøarbeidet i hevd og stimulere til nye tiltak og lage årlig klima- og miljørapport i samråd med skolens AMU.

Rutine for utfylling av klima- og miljørapport

1. Miljøfyrtårnansvarlig er ansvarlig for å opprettholde fokus på miljøarbeidet og stimulere til nye tiltak, samt fylle ut årlig klima- og miljørapport for virksomheten.
  2. I klima- og miljørapporten fylles det ut egne opplysninger for hver virksomhet, men hovedkontoret vil bistå/veilede på sentrale data til utfylling.
  3. Intern frist for utfylling av klima- og miljørapport er 1. mars. Rapport skal gjennomgås og kvalitetssikres av interntrådgiverne i avd. for Klima- og energi i Viken fylkeskommune før den leveres. Frist for endelig levering (ihht bransjekrav id 7.) er 1. april.
  4. Det er viktig at handlingsplanen med tilhørende mål og tiltak henger sammen med prestasjoner året før, og at man viser kontinuerlig forbedring i arbeidet.

Rutine for årlig presentasjon av klima- og miljørapport

1. Miljøfyrtårnansvarlig skal i løpet av første halvdel av april hente ut klima- og miljørapport fra Miljøfyrtårnportalen og gjøre en evaluering av prestasjoner fra forrige år målt mot tidligere år.

2. Klima og miljørapport hentes ut i PDF eller i digitalt format i Miljøfyrtårnportalen.

3. Klima og miljørapporten presenteres for ansatte, enten på personalmøte, via AMU eller digitalt.

4. Rapporten fra miljøfyrtårnansvarlig skal være grunnlaget for ledelsens gjennomgang av miljøfyrtårnprestasjoner og rutiner. Ledelsens gjennomgang skal inkludere en helhetlig vurdering av miljøstyringssystemet og iverksettelsen av eventuelle korrigerende tiltak i samarbeid med AMU.

Bidra til kontinuerlig forbedring

• Miljøfyrtårngruppen ved Lier samles 2-3  ganger i året for å gjennomgå status i arbeidet mht. sertifiseringskriterier, miljømål, handlingsplaner og gjennomførte aktiviteter/tiltak.
  • Miljøfyrtårnansvarlig kaller inn til møtene og koordinerer arbeidet opp mot AMU og Skoleutvalget ved Lier og ledergruppa.
  • Miljømål vedtas i AMU som en del av skolens HMS-plan. Årlig klima og miljørapport vedtas også av AMU etter innspill fra Miljøfyrtårnsgruppe.

Intern informasjon

Distribuere til medarbeiderne:

• Den årlige klima og miljørapporten: lastes opp med lenke på skolens hjemmeside
  • Relevant informasjon fra Miljøfyrtårn
  • Bistå i arbeidet med opplæring i miljørutiner og tiltak blant ansatte