Entreprenørskap

Vi jobber med Ungt entreprenørskap på flere trinn og på flere programområder.

Elever står på scnenen og mottar pris for sin ungdomsbedrift. - Klikk for stort bildeKonfetti mat og catering UB vant i mars 2023 Jord-fjord-bord-prisen på fylkesmessa for ungdomsbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap Viken. Jørn-Are Longfjeld

Formålsparagrafen i Opplæringsloven

Formålsparagrafen i Opplæringsloven vektlegger skolens rolle i å utvikle elevene til å bli aktive medborgere av samfunnet. Det kreves at hver enkelt elev tilegner seg kunnskaper og ferdigheter, men også evnen til å jobbe sammen med andre. "Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet."

Entreprenørskapsaktiviteter er et verktøy som elevene kan bruke for selv å kunne forstå og uttrykke seg, men også utvikle evnen til ikke å sette seg selv som en norm, men kunne sette seg inn i andres perspektiv. Elevene skal være aktive medborgere som er med på å påvirke eget og andres liv.

Fagfornyelsen - tverrfaglige temaer

Med fagfornyelsen av de norske læreplanene er det presisert tre tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Entreprenørskapsaktiviteter er sentralt i alle disse tre emnene, fordi elevene skal utdannes til å bli "aktive medborgere i et samfunn".

Entreprenørskap er ikke bare knyttet til entreprenørskapsfaget, men også til hele skolen. Buskerud videregående skole tilbyr programfagene entreprenørskap 1 og 2 på studiespesialisering og på salg, service og reiseliv. I entreprenørskap 1 har vi mange gode ungdomsbedrifter med varierte forretningsideer.

Elever står på stand for sin ungdomsbedrift. - Klikk for stort bildePå fylkesmessa for ungdomsbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap Viken, får elevene vist fram sine ungdomsbedrifter. Jørn-Are Longfjeld

Ungdomsbedrifter på flere programområder

Mange av elevene som jobber mot et fagbrev, bor det kanskje en grunder i, eller kanskje de skal overta en bedrift etter hvert i yrkeslivet. Vi har ungdomsbedrifter på flere linjer enn salg, service og reiseliv og studiespesialisering, blant annet teknikk- og industrifag, naturbruk og restaurant- og matfag.

Rosthaugbutikken UB

Hyller med matvarer - Klikk for stort bildeDet bugner av ulike varer i hyllene i Rosthaugbutikken. Muharrem Emeci

Salg, service og reiseliv har også startet opp Rosthaug-butikken på skolen vår. Dette er entreprenørskap i praksis.

Rosthaugbutikken er åpen for alle, og selger mange ulike produkter. Butikken driftes av elevene og er en ungdomsbedrift. Her lærer elevene om alle sidene ved å drive en bedrift.

Internasjonalt samarbeid

Vi jobber ikke bare lokalt med entreprenørskapsaktiviteter. Programområdet salg, service og reiseliv har et samarbeid med BBS1 Arnoldi-Schule i Göttingen i Tyskland, blant annet om ungdomsbedrifter. Her får lærere og elever kjennskap til entreprenørskapsfaget i andre land. Her jobber vi tverrfaglig med programfag og språkfag på salg, service og reiseliv.

Vi deltar hvert år i fylkesmesterskapene med elever fra ulike trinn.

Ungt entreprenørskap har en intensjonsavtale med Buskerud fylkeskommune om å fremme entreprenørskap.