Reglement for fylkesting, fylkesutvalg og hovedutvalgene 2023-2027. Saksbehandlingsreglement

  1. 1 Politisk organisering av Buskerud fylkeskommune
  2. 2 Hjemmel og gyldighet
    1. 2.1 Hjemmel
    2. 2.2 Virkeområde og avgrensinger
    3. 2.3 Formål
    4. 2.4 Ikrafttredelse og endringer
  3. 3 Reglement for fylkestinget
    1. 3.1 Valg og sammensetning
      1. 3.1.1 Konstituerende fylkesting
    2. 3.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 3.3 Saksbehandlingsregler
      1. 3.3.1 Forberedelse av saker for fylkestinget
      2. 3.3.2 Fylkestingets møter
      3. 3.3.3 Innkalling og saker
      4. 3.3.4 Møteplikt - Møterett - Forfall
      5. 3.3.5 Åpne og lukkede møter
      6. 3.3.6 Møtets åpning og avslutning
      7. 3.3.7 Rekkefølgen for behandling av sakene
      8. 3.3.8 Inhabilitet for folkevalgte
      9. 3.3.9 Ordskiftet og møteleders stilling
      10. 3.3.10 Taletid
      11. 3.3.11 Avgrensing og avslutning av ordskiftet
      12. 3.3.12 Forslag
      13. 3.3.13 Avstemning
      14. 3.3.14 Stemmemåten
      15. 3.3.15 Forespørsler
      16. 3.3.16 Møtebok
      17. 3.3.17 Orden i salen
      18. 3.3.18 Lyd- og bildeopptak
      19. 3.3.19 Fjernmøter
      20. 3.3.20 Mindretallsanke
      21. 3.3.21 Lovlighetskontroll
      22. 3.3.22 Spørsmål til fylkeskommunedirektøren
  4. 4 Reglement for fylkesutvalget
    1. 4.1 Valg og sammensetning
    2. 4.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 4.3 Saksbehandlingsregler
      1. 4.3.1 Forberedelse av saker
      2. 4.3.2 Fylkesutvalgets møter
      3. 4.3.3 Innkalling og saker
      4. 4.3.4 Møteplikt og forfall
      5. 4.3.5 Åpne og lukkede møter, fjernmøter
      6. 4.3.6 Rekkefølgen for behandling av sakene
      7. 4.3.7 Inhabilitet
      8. 4.3.8 Møteleders stilling og taletid
      9. 4.3.9 Forslag
      10. 4.3.10 Avstemming
      11. 4.3.11 Øvrige deltakere i møtene
      12. 4.3.12 Møtebok
  5. 5 Reglement for fylkestingets hovedutvalg
    1. 5.1 Valg og sammensetning
    2. 5.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 5.3 Saksbehandlingsregler
      1. 5.3.1 Møteinnkalling og saksliste
      2. 5.3.2 Møteplikt og forfall
      3. 5.3.3 Avstemming
      4. 5.3.4 Åpne og lukkede møter, fjernmøter
      5. 5.3.5 Møteledelse, taletid og saksbehandling
      6. 5.3.6 Inhabilitet
      7. 5.3.7 Forslag
      8. 5.3.8 Øvrige deltakere i møtene
      9. 5.3.9 Møtebok
  6. 6 Reglement for Gruppelederutvalg
    1. 6.1 Valg og sammensetning
    2. 6.2 Ansvarsområde
    3. 6.3 Saksbehandlingsregler
      1. 6.3.1 Møtetidspunkt
      2. 6.3.2 Innkalling og saksliste
      3. 6.3.3 Forfall
      4. 6.3.4 Møteoffentlighet
  7. 7 Reglement for Utvalgslederutvalg
    1. 7.1 Valg og sammensetning
    2. 7.2 Ansvarsområde
    3. 7.3 Saksbehandlingsregler
      1. 7.3.1 Møtetidspunkt
      2. 7.3.2 Innkalling og saksliste
      3. 7.3.3 Forfall
      4. 7.3.4 Møteoffentlighet
  8. 8 Reglement for saksordfører

1 Politisk organisering av Buskerud fylkeskommune

Buskerud fylkeskommune er en politisk styrt organisasjon med viktige oppgaver som tjenesteyter, samfunnsutvikler, myndighetsutøver og demokratisk arena. Gjennom regionreformen er fylkeskommunen tilført nye oppgaver, ansvar og forventninger. Oppdraget påvirkes også av lokale, nasjonale og internasjonale forventninger.  

Buskerud fylkeskommune styres etter formannskapsmodellen. Fylkestinget er øverste styrende myndighet. Fylkestinget har ansvar for politikkutforming og for rammene for fylkeskommunens utvikling gjennom vedtak av overordnede mål, prinsipper og strategier, og vedtak om årsbudsjett og økonomiplan.  

For å få en effektiv drift og reell politisk styring har fylkestinget fordelt fylkestingets ansvarsområder på et fylkesutvalg og fire hovedutvalg som dels forbereder det politiske arbeidet med viktige saker, og dels er delegert vedtaksmyndighet. 

Til grunn for det politiske arbeidet i nye Buskerud fylkeskommune, har fylkestinget blant annet lagt til grunn følgende prinsipper:  

  • Gi alle fylkestingsrepresentanter meningsfulle oppgaver 
  • Buskerud fylkeskommune skal være en demokratisk arena med tillit og gode dialogarenaer for samarbeid og medvirkning. 
  • Tilrettelegge for god utøvelse av folkevalgtes styrings- og ombudsrolle.  
  • Ha tydelige og effektive ansvars- og beslutningslinjer, og god arbeidsfordeling mellom hovedutvalgene og fylkesutvalget. 
  • Ha hovedutvalg som speiler fylkeskommunens oppgaver, og med beslutningsmyndighet innenfor sitt ansvarsområde. Det bør forsøkes å oppnå gjennomgående representasjon i hovedutvalgene.  
  • Kultur for at alle partier blir inkludert uavhengig av størrelse.  
  • Tilrettelegge fylkestingets arbeid som et godt politisk verksted og strategisk politikkutforming. 
  • Benytte saksordførerfunksjon i enkelte saker som verktøy for gode politiske prosesser og kommunikasjon om politiske saker. 
  • Det skal være åpenhet og ryddighet i alle ordninger for godtgjøringer og støtteordninger til folkevalgte og partigruppene.