Reglement for fylkesting, fylkesutvalg og hovedutvalgene 2023-2027. Saksbehandlingsreglement
5 Reglement for fylkestingets hovedutvalg
Reglementet legger til grunn den politiske organiseringen av nye Buskerud fylkeskommune, samt reglement for delegering av myndighet i Buskerud fylkeskommune vedtatt 18.10.2023.
5.1 Valg og sammensetning
Fylkestinget selv oppnevner fire hovedutvalg med leder og nestleder på fylkestingets konstituerende møte med følgende betegnelse:
- Hovedutvalg for opplæring
- Hovedutvalg for samferdsel
- Hovedutvalg for næring og innovasjon
- Hovedutvalg for kultur, idrett og folkehelse
Hovedutvalgene er folkevalgte organ hjemlet i kommuneloven § 5-7.
Hovedutvalgene består hver av 13 medlemmer og varamedlemmer. Medlemmene velges blant fylkestingets faste medlemmer så langt som mulig. Varamedlemmene velges så langt det er mulig først blant fylkestingets medlemmer som ikke er valgt inn i fylkesutvalget, hovedutvalgene, kontrollutvalget eller partssammensatt utvalg, dernest blant fylkestingets varamedlemmer.
Valget skjer som forholdsvalg når minst ett medlem krever det, og ellers som avtalevalg, og i samsvar med kommunelovens krav til kjønnsbalanse.
Oppnevningen gjelder for valgperioden, men fylkestinget kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge hovedutvalgene.
5.2 Ansvars- og myndighetsområde
Hovedutvalgene er av fylkestinget tildelt bestemte saks- og ansvarsområder, med tilhørende delegert beslutningsmyndighet. Hovedutvalgene kan på eget initiativ ta opp saker til behandling og be fylkeskommunedirektøren om faglig/administrativ bistand.
Hovedutvalg for opplæring har ansvar for og behandler saker knyttet til oppgaveområdene opplæring i skole og bedrift, fagskole og voksnes læring og regionalt kompetansebehov.
Hovedutvalg for samferdsel har ansvar for og behandler saker knyttet til oppgaveområdene samferdsel, mobilitet og kollektiv.
Hovedutvalg for regional utvikling har ansvar for og behandler saker knyttet til oppgaveområdene folkehelse, næring, inkludering, kultur, kulturarv, fylkesbibliotek, museumsforvaltning, frivillighet, friluftsliv, artsforvaltning og tannhelse, klima og miljø.
Fylkesutvalget bestemmer selv hvilke saker som skal ha saksordfører, se eget reglement i kap. 8.
5.3 Saksbehandlingsregler
5.3.1 Møteinnkalling og saksliste
Hovedutvalget kalles inn til møte i tråd med vedtatt møteplan eller når hovedutvalgsleder finner det nødvendig. Innkalling og saksdokumenter sendes medlemmer og innkalte varamedlemmer senest åtte dager før møtet, dersom ikke annet er bestemt i lov og forskrift.
Hovedutvalgets møter kunngjøres via fylkeskommunens nettsider.
5.3.2 Møteplikt og forfall
Her gjelder samme regler som ved fylkestingets møter (se punkt 3.3.4).
5.3.3 Avstemming
For at hovedutvalget skal kunne fatte lovlig vedtak må minst halvparten av medlemmene være til stede, og avgi stemme i den aktuelle saken. Fra møtet er lovlig satt og til møtets slutt kan ikke noe medlem forlate møtet uten på forhånd å melde fra til møtelederen. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg (loddtrekning) er møteleders stemme avgjørende.
5.3.4 Åpne og lukkede møter, fjernmøter
Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.5 og 3.3.19 og gjelder så langt de passer.
5.3.5 Møteledelse, taletid og saksbehandling
Hovedutvalgets leder er møteleder. Ved forfall fungerer nestlederen som møteleder. Dersom også nestlederen har forfall, velges det av og blant utvalgets medlemmer en møteleder.
Med mindre hovedutvalget bestemmer noe annet for det aktuelle møtet, gjelder samme regler som ved fylkestingets møter.
5.3.6 Inhabilitet
Her gjelder samme regler som ved fylkestingets møter, punkt 3.3.8.
5.3.7 Forslag
Dersom ikke annet er bestemt så skal forslag leveres skriftlig. Det skal gå tydelig fram hvem som står bak forslaget. Forslag kan uansett framsettes muntlig dersom forslaget gjelder at en sak skal utsettes, sendes tilbake, eller at innstillingen ikke skal vedtas.
5.3.8 Øvrige deltakere i møtene
Fylkeskommunedirektøren eller den som møter i fylkeskommunedirektørens sted møter også når fylkesordfører eller fylkesutvalget ber om det. De kan på forespørsel gi opplysninger og utgreiinger, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene.
Fylkeskommunens tillitsvalgte gis møte- og talerett for inntil to hovedtillitsvalgte i hovedutvalgsmøtene. Jamfør § 13-4 i kommuneloven vedtar fylkestinget følgende retningslinjer for møte- og taleretten:
- Møte- og taleretten gjelder i saker som angår forholdet mellom fylkeskommunen som arbeidsgiver og de ansatte.
- For øvrig gjelder begrensningene for møte- og talerett som beskrevet i kommunelovens §13-4, andre og tredje ledd.
Hovedutvalget avgjør selv om andre personer eller grupper kan gis anledning til å uttale seg om saker som er til behandling, men da på en slik måte av disse deltakerne ikke deltar i hovedutvalgets ordinære ordskifte.
Hovedutvalget avgjør selv om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker som er til behandling. Når slike utsendinger har uttalt seg, svarer møteleder som hen har høve til. Fylkesutvalgets medlemmer kan stille utsendingene spørsmål om faktiske sider ved saken, men det er ikke anledning til ordskifte/avstemning før dialogen med utsendingene er avsluttet.
5.3.9 Møtebok
Det føres møtebok fra hovedutvalgets møter. Møtebok skal inneholde alle forslag som er fremmet i møtet, samt fattede vedtak. Det skal fremgå hvem som har hatt ordet under behandlingen av saken. Møtebok godkjennes av hovedutvalgsleder etter at medlemmene er gitt anledning til å uttale seg til utkast til møtebok.