4 Fokusområder for planperioden
Glippsoner/overganger
Gode overganger i opplæringsløpet er svært viktig for den enkelte elev under soning. Det gjelder både overganger mellom de ulike fengslenes skoleavdelinger, overgang fra skole i fengsel til friomsorgen og til ordinær skole, samt overgang mellom ulike nivå i opplæringsløpet. Utfordringene ved overganger er komplekse. Domfelte/innsatte kommer fra ulike kommuner og fylkeskommuner som har forskjellige rutiner for dokumentasjon av tidligere utdanning og praksis. Innhenting av dokumentasjon for påbegynt eller fullført utdanning er en forutsetning for å lage gode opplæringsplaner. Ved overføringer mellom fengsler og mellom fengsler og friomsorgen, kan det per i dag ikke garanteres at påbegynt plan for skoleløp kan fullføres. Dette fordi opplæringstilbudene eller eksamensmulighetene er forskjellige i de ulike fengsler og fylkeskommuner.
Det skoleadministrative systemet VIS
Det er ulike rutiner og maler for dokumentasjon av kompetanse for opplæring i fengslene. For Viken fylkeskommune er det er mål at all dokumentasjon skal føres på offisielle formular som er sporbare og har felles utforming. Viken fylkeskommune ønsker at all dokumentasjon utstedt av skolene i fengslene legges i det skoleadministrative systemet VIS.
Lokaler til opplæring
Det er utfordrende med manglende opplæringslokaler og tilfredsstillende fasilitering i institusjonene. Skolen skal komme inn og gi opplæring, mens fengslene skal fasilitere. Det er ikke alltid enighet rundt kostnadsfordeling og hva som ligger i gode opplæringsfasiliteter.
Digitale ferdigheter
Det er et stort behov for å oppdatere arbeidet med bruk av digitale verktøy i undervisningen. Det er et stadig større fokus på digitalisering i skolehverdagen, men mulighetene for dette er ikke tilsvarende innenfor fengslene. Elevene fratas mulighetene for å delta i samfunnet etter endt soning da de ikke behersker digitale verktøy.
Samarbeid med andre aktører
Tverrfaglig samarbeid er av stor betydning for å kunne gi innsatte den opplæring de behøver. Derfor er samarbeid med interne parter i fengslene også ofte nevnt i sentrale dokumenter som spesielt viktige. Samordning av planer rundt den enkelte innsatte er sentralt for å legge til rette for gode opplæringsløp