Fremtidens kompetansebehov i Buskerud

Hvilken kompetanse vil arbeidslivet i Buskerud trenge frem mot 2040?

Buskerud fylkeskommune har i samarbeid med Menon Economics og flere andre samarbeidspartnere utarbeidet en fremtidsanalyse for de neste 10-15 årene.

Rapportene gir svar på hvilken kompetanse arbeidslivet i Buskerud vil trenge, og gir grunnlag for å stille spørsmålet om Buskerud har nok hoder og hender, både til viktige samfunnsoppgaver og til å drive verdiskaping.

Her kan du lese rapporten «Fremtidens kompetansebehov i Buskerud» (PDF, 2 MB)

Kort presentasjon av «Fremtidens kompetansebehov i Buskerud» (PDF, 7 MB)

Du kan se opptak fra lanseringen på Kommune-TV

Tilskuddsordning: Søk tilskudd til Kompetanse for fremtidens Buskerud

Kompetansebehovet i Buskerud

I prosjektet har Menon Economics utarbeidet framskrivinger av kompetansetilbudet, samt næringslivets og offentlig sektors kompetansebehov frem mot 2040.

Basert på utviklingen i tilbudet av- og etterspørsel etter kompetanse har Menon estimert det forventede kompetansegapet i kommuneregionene og Buskerud som helhet i 2040. 

Ikke uventet står Buskerud overfor betydelige og økende utfordringer knyttet til tilgangen på kompetanse. En aldrende befolkning vil bidra til at veksten i arbeidsstyrken flater ut, og begynner å falle i mange kommuner:

  • Behovet for ansatte i helse- og omsorgstjenestene øker kraftig.
  • Privat næringsliv etterspør mer arbeidskraft i både eksisterende 
    næringer, og i vekstnæringer som reiseliv, grønn industri, IKT og 
    forsvarsindustrien.
     

Viktige megatrender som digitalisering, kunstig intelligens (KI), grønn  omstilling og konsekvenser av økte geopolitiske spenninger, vil også gjøre at arbeidslivet trenger nye typer kompetanse.  Det forventes særlig at det blir mangel på personer med digital og tverrfaglig kompetanse, i tillegg til fag- og helsearbeidere. 

Bakgrunn for prosjektet

Kompetansebehovsutvalget har understreket at fylkeskommunene har fått et større strategisk ansvar for den regionale kompetansepolitikken. 

Dette innebærer en aktiv rolle overfor arbeidslivet, fagskoler, universiteter og høyskoler for dialog og samarbeid om å bedre tilgangen på kompetent, relevant og kvalifisert arbeidskraft i de regionale arbeidsmarkedene.