Lærere fra Helse- og oppvekstfag på jobbskygging i Danmark

I november var to lærere fra Helse -og oppvekstfag på jobbskygging Danmark, gjennom Erasmus+. 

Interiør fra klasserom - Klikk for stort bilde Beate G Jacobsen

Jobbskygging

Carina Aalberg og Beate Jacobsen fra Hønefoss vgs fikk i november anledning til å delta i et jobbskyggingsprogram ved en videregående skole i Danmark. Målet med besøket var å få innblikk i hvordan dansk skolegang organiserer opplæringen på en linje som utdanner pedagogiske assistenter, dette tilsvarer barne- og ungddomsarbeiderfaget i Norge. Opplevelsen ga både inspirasjon og nye perspektiver på egen praksis.

Elever og lærere

Det ble et spennende møte med en svært motivert gjeng elever og lærere ved en videregående skole i Brøndby, utenfor København. Elevene på linjen for pedagogiske assistenter viste en sterk interesse for faget sitt og et stort ønske om å utvikle seg i rollen som fremtidige støttespillere i arbeid med barn og unge. Lærerne var på sin side varme, dyktige og opptatt av å skape en praktisk og relevant opplæring for elevene sine.

Det var inspirerende å møte lærere som brenner for det de gjør. Vi fikk også inntrykk av et nært samarbeid mellom lærere og elever, hvor det var rom for både kreativitet og selvstendighet.

Praksisnært

En av de mest interessante erfaringene var å se hvordan skolen i Danmark hadde tilrettelagt for praksisnær opplæring gjennom ulike spesialiserte praksisrom. Disse rommene var utstyrt slik at elevene kunne simulere reelle arbeidssituasjoner, noe som ga dem verdifull erfaring før de skulle ut i praksis eller arbeidslivet.

Å se elevene arbeide i praksisrommene var lærerikt. Det er noe vi kan ta med oss tilbake til egen skole for å styrke den praktiske dimensjonen i undervisningen vår.
Selv om det var mye som minnet om norsk opplæring og våre læreplaner, var det også klare forskjeller. Danskene har for eksempel en litt annen måte å strukturere skoledagene på.  Samtidig var det også mange likheter i verdigrunnlaget og fokus på relasjoner og tilpasning. De har også stort fokus på elevmedvirkning og praktisk læring fra første dag. 

Erfaringer

Det var spennende å se hvordan de organiserer opplæringen, og hvordan vi kan ta med oss gode ideer hjem. Selv om vi gjør mye likt, gir slike besøk nye tanker om hvordan vi kan videreutvikle vårt eget arbeid.

Jobbskyggingen ga ikke bare et innblikk i dansk skolehverdag, men også en mulighet for samarbeid på tvers av landegrenser. 

Erfaringene fra Danmark vil nå brukes som inspirasjon til å styrke kvaliteten på undervisningen i Norge. Det er ingen tvil om at slike utvekslinger gir nye perspektiver og bidrar til å løfte både elever og lærere.

Tekst: Beate Gustavsen Jacobsen