Aktuelt

Karakterer og klagefrister

Dato for publisering av karakterer våren 2024. Oversikt over de ulike fristene for klagebehandling og prosedyre for å klage 

Publisering av karakterer

Karakterene publiseres i Visma InSchool (VIS) onsdag 12 juni for vg2/vg3 og tirsdag 18.juni for vg1. Du finner karakterene under historikk og i fanen «fag». Fravær føres helt fram til og med fredag 21.juni.

Karakter på skriftlig eksamen blir tilgjengelig i VIS lørdag 22.juni. Du finner karakterene under vurdering og i fanen «eksamen»

Foreldre/foresatte til elever under 18 år kan logge seg på Visma InSchool og se karakterene,  Pålogging Visma InSchool.

Vitnemål og kompetansebevis

Vitnemål for vg3 og kompetansebevis for vg2 skrives ut etter at alle standpunkt- og eksamenskarakterer er satt. Originaldokumentet blir sendt i posten i løpet av uke 26.

 

Alle vitnemål blir eksportert til NVB (Nasjonal vitnemålsdatabase) innen 1. juli, og du kan finne det elektroniske vitnemålet ved å logge deg inn i søkeportalen til Samordna opptak. Det er viktig at du selv kontrollerer at vitnemålet ditt er blitt lastet opp i NVB. Les mer om vitnemål og kompetansebevis.

Klagefrister

Klagefristen for standpunkt- og eksamenskarakter er 10 dager fra det tidspunktet du har fått tilgang til karakteren din. Det finnes også mulighet for såkalt «hurtigklagebehandling». Da settes det egne frister som er kortere enn 10 dager.  Hurtigklage gjelder kun for avgangselever som neste år skal søke seg inn på høyere utdanning.

 

Hurtigklagefrist på standpunktkarakter: 14. juni, kl.10.00
Ordinær klagefrist for standpunktkarakter: 22. juni for vg2/vg3 og 28.juni for vg1.

Hurtigklagefrist på skriftlig eksamen: 25. juni kl. 12.00
Ordinær klagefrist på skriftlig eksamen: 1.juli kl. 12.00

Hurtigklagefrist på muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen: 17.juni, kl. 10.00
NB! Klage på eksamen som er gjennomført etter klagefristen: 1 dag etter at eksamen er avholdt.

Klage på standpunktkarakter

Før en eventuell klage på karakter bør du ta en fagsamtale med aktuell lærer. Om du fortsatt ønsker å klage finner du mer informasjon om klageprosedyre og skjema du skal bruke her: Klage på karakter

Alle klager må være skriftlige og være skolen i hende innen fristene, se over. Klagen leveres i ekspedisjonen eller sendes på epost til Heidi Friis (eksamen/dokumentasjonsansvarlig). Har du spørsmål, kontakt gjerne Arnstein eller Heidi, før en eventuell klage leveres.

 

Klagen behandles av en egen klagenemd i Buskerud. Ved medhold i klage på standpunktkarakter i fag vil saken sendes tilbake til skolen, der rektor og faglærer gjennomfører en ny vurdering. MERK: Karakteren kan da gå opp, ned eller forbli uendret.

Ved medhold i klage på standpunktkarakter i orden og atferd, vil klagenemnda selv endre karakteren på bakgrunn av opplysningene i saken.

Klage på skriftlig eksamen

Elever kan klage på skriftlig eksamenskarakter direkte i VIS. Når eksamensresultatet publiseres kommer en egen klageknapp i VIS, som er tilgjengelig i 10 dager.  

 

Det kreves ingen begrunnelse fra eleven ved klage på skriftlig eksamen. Som elev kan du rådføre deg med en faglærer før du sender inn en klage på skriftlig eksamen.

Ved klage på skriftlig eksamenskarakter vurderes denne på nytt av to eksterne sensorer. Dersom de mener karakteren er urimelig, settes ny karakter. MERK: Karakteren kan da gå opp, ned, eller forbli uendret. Mer informasjon om klage på skriftlig eksamen finner du her: Klage på skriftlig eksamen

Klage på muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen:

Det er kun formelle feil det kan klages på og ikke på selve karakteren. Ved medhold vil eksamenskarakteren annulleres, og eleven får tilbud om ny eksamen til høsten. I trekkfag vil faget trekkes på nytt 48 timer før eksamen. Ta kontakt med Arnstein eller Heidi før en klage eventuelt sendes inn. Mer informasjon og skjema for klage finner du her: Klage på muntlig eksamen

Skulehelsetenesta har tid til deg!

Mange elevar kjenner på usikkerheit og vanskelege tankar, særleg no når corona-pandemien begrensar oss så sterkt i kvardagen. Me i Skulehelsetenesta har tid til deg! Kom innom kontoret, kontakt oss på telefon eller snapchat (Ungdomslosen Hallingdal). Ranveig: 99287853 Margunn: 40210847 Norunn: 47637650

Kantine

Pga COVID-19 blir det berre salg av mat og drikke i kantina.  Det er ikkje lov å sitte ned/opphalde seg i kantineområdet. Hugs avstand!      

Informasjon om Visma InSchool

Visma InSchool vil være en viktig del av skolehverdagen din