“Alle elever i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring”. Kapittel 12, § 12-2 Opplæringslova.
Kapittel 12 i Opplæringsloven slår fast at elevene skal ha det trygt, oppleve seg inkludert og ha det godt på skolen, slik at de trives og kan lære best mulig. Reglene gir elevene en individuell rett og inneholder en fremgangsmåte for hvordan skolen skal jobbe på best mulig måte med skolemiljøet.
Les mer om at alle har rett til et trygt og godt skolemiljø.
Hele skolens ansvar
Alle ansatte på skolen har aktivitetsplikt og rektor har det øverste ansvaret.
Alle på skolen har plikt til å bidra og rektor har det øverste ansvaret for at skolemiljøet er trygt og godt for alle. Skolen skal jobbe forebyggende og informere og involvere elever, foresatte og ulike råd og utvalg i arbeidet.
Skolens forebyggende tiltak/systematiske arbeid:
- Startsamtaler
- VIP Makkerskap
- VIP Snakk om det
- Elevtjeneste
- SI (Skolens Innsatsteam)
- Miljøveileder
- Ravning
- Foreldremøter
- Elevsamtaler
- Tilretteleggingsmøter
- Klasselærerråd
- Klasseteam
- Klassens time
- Tverretatlig samarbeid
I opplæringsloven står det at alle ansatte på skolen har en aktivitetsplikt for å sikre elevene et trygt og godt psykososialt arbeidsmiljø. Denne plikten går ut på å:
- Følge med
- Gripe inn
- Varsle
- Undersøke
- Sette inn tiltak
- Dokumentere
Definisjon av mobbing
“En person er mobbet eller plaget når han eller hun gjentatte ganger over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra enten en eller flere personer” (Olweus, 1992).
“Med mobbing eller plaging forstår vi psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner og/eller grupper. Mobbing forutsetter et ujevnt styrkeforhold mellom offer og plager, og at episodene gjentas over tid” (Roland og Vaaland, 2003).
Trakassering er et engangstilfelle av å bli utsatt for psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner og/eller grupper. Denne handlingsplanen omhandler mobbing og trakassering på alle nivåer:
- Verbal (kallenavn, skjellsord, rasistiske utsagn, uønsket seksuell oppmerksomhet, baksnakking, spydigheter, uthenging)
- Sosial (kroppsspråk, blikking, avvisning, herming, utfrysning)
- Materiell (få ødelagt klær, eiendeler o.l.)
- Psykisk (bli truet, latterliggjort, lurt eller tvunget til å gjøre noe)
- Fysisk (bli slått, dyttet, seksuell trakassering eller sparket)
- Digital (bli hengt ut eller holdt utenfor på nett, bildedeling, filming uten samtykke)
I arbeidet mot krenkelser og mobbing legger vi vekt på:
- Å bygge opp et godt læringsmiljø på hele skolen
- Forebygging er en del av den daglige virksomhet, med spesielt fokus på klasseledelse og gode relasjoner
- Å følge nøye med på det som skjer på skolen for å avdekke mobbing og krenkelser
- Å løse mobbesaker raskt
- Godt hjem–skole-samarbeid
Forebygge mobbing og krenkelser
For å forebygge mobbing og krenkelser, mener vi det er viktig med en god og strukturert start om høsten. Da jobber vi med relasjoner mellom lærer – enkeltelev, lærer – foresatte, elev – elev og lærer – hele gruppen.
Startsamtalen med elev og foresatt i oppstarten er med på å bygge gode relasjoner og gjør skolen kjent med elevens hjemmeforhold og tidligere skolegang.
Det er viktig at læreren er en tydelig voksen og at det er fokus på god klasseledelse.
Skolestarten skal være forutsigbar og trygg for å gi alle elever en positiv opplevelse.
Mål
Alle elever skal oppleve et trygt og godt skolemiljø fritt for mobbing og trakassering.
Hva gjør vi?
Aktivitetsplikt
Alle ansatte har plikt til å følge aktivitetsplikten.
Skolen følger rutinene som Buskerud fylkeskommune har for hvordan vi skal jobbe får å avdekke om noen ikke har et trygt og godt skolemiljø, og hva vi skal gjøre hvis vi har mistanke om mobbing eller krenkelser. I rutinen står det blant annet hvem som har ansvar for hva.
Rutine for oppfølging
Flytskjema i skolemiljøsaker
Vi har et flytskjema som vi følger. Under gjengir vi dette i tekst:
- Ved mistanke/kjennskap til at en elev ikke har det trygt og godt, skal en melde dette til kontaktlærer umiddelbart!
- Kontaktlærer skal snarest undersøke saken. Opplæringsleder blir informert. Skolens innsatsteam (SI) forsterker skolens kapasitet og kan bistå, veilede, delta eller overta en sak etter behov.
- Opplæringsleder vurderer behov for tiltak sammen med kontaktlærer. Ved behov opprettes aktivitetsplan. Rektor blir informert om saken. Skolens innsatsteam (SI) forsterker skolens kapasitet og kan bistå, veilede, delta eller overta en sak etter behov.
- Ledelsen ved skolen sørger for dokumentasjon av tiltak som er satt i gang, følger opp arbeidet med tiltakene sammen med opplæringsleder og arkiverer dette i forsvarlig system.
Skolens innsatsteam