Buskerud videregående skole har som mål å være en trygg, god og inkluderende skole for alle elever og ansatte.
Gjennom positive tiltak hvor alle blir sett og tatt vare på er det et mål å styrke elevenes sosiale kompetanse slik at de er i stand til å ta gode valg når de står ovenfor utfordringer relatert til rus.
Skoleledelsen har det øverste ansvaret for arbeidet med bekjempelse av rusmisbruk, men for å lykkes må alle ta ansvar – både elever, ansatte og foreldre.
- Vi bryr oss om hverandre – ikke med hverandre
- Vi snakker med hverandre – ikke om hverandre
- Ingen skal gå alene med sine bekymringer
Rus i denne handlingsplanen er forstått som:
Alkohol, illegale rusmidler, medikamenter og dopingmidler.
Mål for handlingsplanen
Hovedmål
Buskerud videregående skole skal ha et rusfritt skolemiljø i samarbeid med de ulike kommunene.
Delmål
Skolen jobber forebyggende med holdninger; bevisstgjøring av valg gjennom støtte fra voksne og medelever, og jobber for å motvirke at elever skal få problemer relatert til bruk av rus. Dette innebærer tiltak for å fange opp enkeltelever som vekker bekymring vedrørende bruk/salg/kjøp av rusmidler eller dopingmidler.
Forebyggende arbeid
Buskerud videregående skole er en rusforebyggende arena og hovedmålet med skolens rusforebyggende arbeid er å hindre utbredelse av rus, styrke elevenes kunnskap og holdninger relatert til rusbruk. Rusforebyggende arbeid har en klar forankring i den overordnede læreplanen hvor det vektlegges gode og trygge oppvekstsvilkår for alle. I den forbindelse ser vi rusproblematikk i en større helse- og samfunnsmessig sammenheng.
Det holdningsskapende arbeidet bygger på rammeverk for læring og ledelse i Vikenskolen:
- Menneskesyn og holdninger
- Profesjonsfellesskap
- Praksisprinsipper
Arbeidet med å utvikle sosial kompetanse foregår gjennom hele opplæringen og i alle skolens læringsarenaer. En del av det rusforebyggende arbeidet i videregående skole vil være å hjelpe elever som opplever problemer. Rusforebyggende arbeid er også viktig med tanke på å hindre drop-out.
Årshjul
Rutiner ved bekymring for elevers rusvaner
Rutine ved mistanke om at elev er ruset i skoletiden
Rutine ved mistanke om kjøp og salg av rusmidler på skolen
Ressurser
På skolen
Kontaktlærer og elevtjenesten
Utenfor skolen
- Helsestasjon for Ungdom i Modum: Tlf. 32 78 66 70
- Politiet: Tlf. 02800
- Barneverntjenesten i Modum: Tlf. 32 78 93 50
- Utekontaktene: Nils Inge Moen, tlf. 901 00 656 og Nina Borgersen Zapffe, tlf. 917 34 815
- Ruskoordinator i Modum: Line Løkka Andersen, tlf. 477 02 489
- Legevakt Ringerike: tlf. 32 11 11 11
- Fastlegene må sjekkes ut enkeltvis.
Hjelpetelefoner
- Rustelefonen: tlf. 08588
- Dopingtelefonen: tlf. 800 50 200
Nettsteder
For elever: Tips til hva du kan gjøre som bekymret medelev
Er du bekymret for at en medelev ruser seg kan du fortelle han/henne at du er bekymret for det vedkommende holder på med. Handlingen din viser at du bryr deg og er en venn som vil det beste. Dersom medeleven din synes det er greit å snakke med deg om dette, kan du for eksempel spørre om de positive og negative sidene de selv ser ved rusbruken. Det viktigste er å bygge motivasjon til å slutte, og dette kan være ett skritt på veien til å bli mer bevisst. Trenger du råd/veiledning i forhold til dette kan du ta kontakt med rådgiver eller skolehelsetjenesten.
Det er viktig å ikke ta ansvar for at medeleven skal endre på sitt rusbruk, men heller gi tips om hva hun/han kan gjøre. Opplys om at han/hun kan ta kontakt rådgiver, skolehelsetjenesten, Helsestasjon for ungdom eller fastlegen sin.
Er du bekymret for at en medelev er ruset på skolen, meld bekymringen til en ansatt på skolen.
Oppdager du en situasjon med kjøp/salg (eventuelt besittelse) av rusmidler på skolen, ta kontakt med en ansatt på skolen.
Du skal vite at du kan være anonym med tanke på å dele din bekymring med voksen. Ditt navn brukes ikke videre når bekymringen tas opp med din medelev, om du ikke selv ønsker det.
Er dette noe du kjenner igjen fra bekymringen?
Endret atferd som innebærer:
- rastløshet, aggressivitet
- unormal oppstemthet, forvrengning av sanseinntrykk
- kritikkløshet / risikoatferd
- tretthet, sløvhet, nedsatt reaksjonsevne
- manglende konsentrasjon, dårlig hukommelse
- rødhet i øynene, pupillstørrelse og munntørrhet
- skulk / fravær
- dårligere hygiene og fysisk form
- endret vennekrets
Endringer i klassemiljøet, for eksempel økt konfliktnivå/motsetning i klassen eller at penger og verdisaker forsvinner.
Tips til observasjon av elever ved mistanke om rusbruk
Ved mistanke om bruk av rusmidler er det viktig å danne seg et totalbilde av elevens situasjon. Dette kan gjøres ved blant annet å observere:
- dårlig hygiene og dårlig form
- uro, rastløshet, aggressivitet
- unormal oppstemthet, forvrengning av sanseinntrykk
- kritikkløshet/risikoatferd
- tretthet, sløvhet, nedsatt reaksjonsevne
- manglende konsentrasjon, dårlig hukommelse
- rødhet i øynene, pupillstørrelse og munntørrhet
- skulk/fravær
- at klassemiljøet endrer seg, for eksempel økt konfliktnivå/motsetning i klassen eller at penger og verdisaker forsvinner
- andre tegn/spor i skolemiljøet generelt (her trenges hjelp fra andre ansatte)
Tips til gjennomføring av elevsamtalen ved bekymring for bruk av rus
Viktig med relasjon til eleven
- Vær godt forberedt til samtalen. Sett av litt god tid.
- Det er viktig at samtalen ikke bærer preg av forhør, nysgjerrighet og fordømmelse.
- Vær åpen, det kan være mange årsaker til at en ungdom velger å ruse seg.
- Kontaktlærer bør ikke komme med påstander som ikke kan bevises, på et tidlig stadium.
- Det kan være greit og prate litt "rundt grøten" tidlig i samtalen. Snakk først om fravær, karakterer, skoleprestasjoner, sløvhet, evt hvem eleven omgås – konkretiser hva som er observert.
- "Jeg/vi er bekymret for deg" kan være en god vinkling, som viser at vi har omsorg for eleven.
Tilpass samtalen til den enkelte elevs individuelle behov. Målet er at eleven skal føle trygghet og ha tillit til deg.
Kanskje eleven har økende fravær, dårlige (synkende) skoleprestasjoner, er trett/ukonsentrert i timene, kommer mye for sent. Dette er forhold en kan ta tak i, underveis i samtalen. Følgende spørsmål kan stilles eleven:
- Hvordan har du det? (Her sammenholder en med egne/andres observasjoner. Jfr. punktene ovenfor.)
- Hva er årsaken? Har du selv noen forklaring? (Noe du ikke mestrer? Strever faglig?)
- Har du venner? Nye eller gamle venner? Trivsel på skolen/i klassen?
- Hva gjør dere sammen?
- Hva gjør du på fritiden? (Trener, jobber, spiller?)
- Bor du hjemme eller på hybel? Hvordan er det?
- Har du god kontakt med foreldrene dine/ foresatte?
- Har du noe imot å ta en prat med noen fra Elevtjenesten? (Anmod eleven om å gå til samtale)
Informer eleven om at du uansett vil ta kontakt med Elevtjenesten for å melde din bekymring. Fortell at du vil fortsette å følge med, og at dere evt. gjentar en slik samtale. Påpek at du gjør dette for å forsikre deg om at det går bra med vedkommende.