Internatregler

Internatreglement for internater tilhørende Buskerud fylkeskommune

1. Felles ansvar – miljø

Elevene som bor på internatet, forplikter seg til å medvirke til at det blir et godt miljø gjennom å vise hensyn og respektere hverandre og de ansatte. Elevene må også ta ansvar for at skolens lokaler og inventar, herunder fellesrom, hybler og materiell, blir tatt godt vare på.

Alle beskjeder fra internatpersonell som gis for å oppnå forannevnte skal følges.

En felles forpliktelse og overholdelse av reglene som finnes, vil medvirke til å utvikle et positivt internatmiljø.

2. Bemanning – skoleåret – ferie – helger

Internatet er stengt i helgene, ferier og fridager. Brikkene til inngangsdørene blir sperret fra fredag kl. 16.30 til søndag kl. 19.00.

Det er nattevakt på jobb fra kl. 23.30-08.00 mandag til fredagsmorgen. Søndager begynner nattevakt fra kl. 22.00. Dette gjelder også dersom det har vært fridager.

Miljøarbeider begynner kl. 15.00 – 24.00 mandag til torsdag.

Det kan etter nærmere avtale tillates at eleven blir på internatet i helga dersom eleven jobber for skolen eller har egen hest på skolen. Det må søkes særskilt til internatkoordinator. Det vil ikke være bemanning på internatet. Foresatte må søke på sms til internatkoordinator før torsdag kl. 1200.

3. Rom – orden – vinduer

Elevene er selv ansvarlig for å rydde og vaske egne rom, bad, kjøkken og stue, samt kaste søppel i søppelboden. Det skal til enhver tid være rent og god orden på rom og fellesarealer ute og inne.

I vinterhalvåret må vinduene være lukke og radiatorene på ved lengre fravær. Dette for å unngå frostskade.

Før hver helg skal vinduer lukkes og søppel kastes.

Det settes opp en rullerende liste over ordensperson på hver stue. Hver og en har allikevel ansvar for å rydde og vaske etter seg. Det er ikke ordenspersonen som skal ta din oppvask

eller rydde etter deg i stua. Ordensperson har et overordnet ansvar for at det er ryddig og rent i fellesarealene.

4. Skader

Hver elev er ansvarlig for sitt rom og sin bruk av internatets fellesrom.

Elevene er ansvarlig for skade på bygninger, inventar og annet utstyr som ikke skyldes normal slitasje. Elevene er pliktige til å melde fra om skade på skolens eiendom som de har observert eller er skyld i. Skaden skal verdsettes av skolen og erstattes fullt ut.

Merking og opphenging av diverse på hybeldør er forbudt. Opphenging på hybelvegger kun med skoletyggis. Må fjernes ved utflytting.

5. Innbo

Skolen har ikke ansvar for elevenes eiendeler og har ikke forsikring som dekker tyveri, skade og lignende. Det oppfordres til å låse inn verdifulle gjenstander.

6. Brannvern og brannalarm

Elevene plikter å være forsiktig med brannfarlige ting, samt gjøre seg kjent med branninstruks. Brannslokningsutstyr finnes i alle etasjer. Alle er pliktig til å møte på brannøvelse.

Det er ikke tillatt å ha kaffetrakter/kaffemaskin, vannkoker, varmeovn eller liknende på rommene.

Misbruk av brannalarm og brannmateriell er strengt forbudt. Skolens brannalarm er knyttet direkte til alarmsentral, og fører til umiddelbar utrykning. Utrykning som følge av falsk brannalarm må betales av den som forårsaker den. Dersom du har med et uhell fått utløst alarmen, og du vet det er falsk alarm, så skal du umiddelbart selv ringe 110.

7. Våpen

Det er forbudt å oppbevare alle former for våpen på internatet.

Dersom undervisningen krever våpen, må det avtales på forhånd med internatpersonell og dette blir låst inn i våpenskap.

Som våpen regnes alt som man etter våpenloven må ha tillatelse for å skaffe seg, innretninger beskrevet i våpenforskriften § 3-6 og kniver.

8. Alkohol – rusmidler – røyking - snus

Elever som bor på internatet oppfordres til å samarbeide med skolen for å unngå bruk av rusmidler. Det er ikke lov å vise seg beruset, bruke eller oppbevare alkohol eller andre rusmidler på internatet eller andre steder på skolens område.

Røyking og bruk av snus er forbudt på skolens område, herunder internatet.

9. Ro - internett

Det skal være ro, og elevene skal være på sine egne rom, seinest kl. 23.00. Ta hensyn til dine medelever og skolens omgivelser til enhver tid. Musikkanlegg o.l. skal aldri brukes slik at det forstyrrer andre, hverken på skole eller internat - dette gjelder hele døgnet.

Internett stenges nattestid.

10. Besøkende

Besøkende har ikke adgang til internatet med mindre de er i følge med beboere eller har fått tillatelse av skoleledelsen.

Besøkende skal forlate internatet seinest kl. 22.00. Det tillates ikke overnattingsbesøk på internatet.

Dette på grunn av brannsikkerhet og for å ivareta alle beboere.

11. Motorisert kjøretøy – elektriske fremkomstmidler

Ved bruk av alle motoriserte kjøretøy på skoleområdet, må det utvises ekstra forsiktighet, så det ikke oppstår unødig skade eller støy pga. dyrevelferd. Parkering av biler/motorkjøretøy må foregå på anviste plasser.

EL-lading skal foregå på anvist plass. Det er forbud mot lading inne på internatet.

12. Dyr

Det er ikke lov å ha noen form for dyr på internatet, verken på besøk eller permanent (allergi).

13. Måltider

Frokost kl. 07.00-08.00

Lunsj: Matpakke smøres ved frokost

Middag kl. 15.00-16.30

Kveldsmat kl. 20.00-21.00

14. Klær og sko

Det er sko forbud på alle stuer og hele bygg N.

Arbeidstøy og arbeidssko, skal ikke oppbevares på rommet eller i fellesarealer. Det må brukes tilviste garderober. Lås på disse garderobene holdes av den enkelte.

15. Stå opp selv – opphold på internatet i undervisningstiden

Eleven har selv ansvar for å stå opp om morgenen.

Det er ikke anledning til å oppholde seg på internatet i undervisningstiden med mindre man har gyldig fravær (f.eks. sykdom).

16. Ivaretagelse ved sykdom og oppfølgingsbehov

Ved sykdom skal internatpersonale kontaktes straks. Elever som er syke mer enn en dag eller har behov for oppfølgning, skal ikke bo på internatet. De må da hjem og foresatte vil bli informert.

Ved stort hjelpebehov kan ikke eleven bo på internatet.

17. Skolens tilgang til elevenes rom

Skolen har rett til tilgang til elevens rom for å foreta nødvendig tilsyn og vedlikehold/arbeider. Eleven skal alltid varsles om tilsynet på forhånd med mindre det foreligger en situasjon, som gjør at man ikke kan vente. Romsjekk foretas en gang per uke iht. oppsatt plan og eleven er forpliktet til å gi tilgang til rommet, og være til stede mens romsjekken foregår.

18. Kontakt med foreldre/foresatte

Ved å signere på dette internatreglementet samtykker du til at skolen uavhengig av bestemmelser om taushetsplikt kan kontakte foreldre/foresatte dersom du blir syk, ved alvorlige brudd på internatreglementet eller hvis det oppstår spesielle situasjoner hvor det vurderes som viktig å kontakte foresatte. Dette gjelder også for elever som har fylt 18 år.

19. Brudd på internatreglementet

Uønskede hendelser eller regelbrudd kan medføre:

  • Advarsel, som kan gis skriftlig eller muntlig.
  • Bortvisning fra internatet for en periode på inntil 14 dager. Bortvisning innebærer midlertidig tap av retten til å oppholde seg på internatet og bruke det leide rommet. Beslutning om bortvisning treffes av rektor etter at eleven har blitt hørt.
  • Hevning av leieavtalen.

Grove eller gjentatte brudd på internatreglementet gir skolen rett til å heve leieavtalen. Grove brudd på internatreglementet er f.eks.:

  • Bruk eller oppbevaring av rusmidler, vise seg beruset på internatet eller andre deler av skolens område.
  • Mobbing, trakassering eller trusler mot andre elever eller skolens tilsatte.
  • Tyveri av eiendeler eller hærverk på andres eller skolens eiendom.
  • Misbruk av brannalarm og brannmateriell.

Gjentatte brudd på internatreglementet er når beboer til tross for muntlig og/eller skriftlig advarsler fortsetter å bryte reglementet.

20. Signaturer

Jeg har lest og akseptert internatreglementet.

Elevens underskrift

Foresattes underskrift (hvis eleven er under 18 år)