Internasjonalisering

Vi jobber internasjonalt med flere internasjonaliseringsprosjekter.

En stor flokk elever på gruppebilde. - Klikk for stort bildeElever fra idrettsfag og vg2 ST var våren 2023 hos Otto Hahn Gymnasium i Gifhorn i Tyskland. Buskerud videregående skole

Skolen har lange tradisjoner for internasjonalt samarbeid. Den første slagordet til skolen var "grenseløs utdanning".

Formålet med internasjonalisering

Formålsparagrafen

Opplæringa i skole og lærebedrift skal «opne dører mot verda og framtida», bidra til å utvide kjennskapen til vår felles internasjonale kulturtradisjon og gi innsikt i kulturelt mangfold. Elevene og lærlingene skal utvikle «kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» (Opplæringsloven § 1-1)

Rammeverket for læring og ledelse

Gjennom kontakt med andre skoler og elever, vil elevene våre oppleve mestring og utfordring, læring og utvikling individuelt og i fellesskap med andre, å bli møtt med tillit og muligheten til å kunne påvirke sin egen læring og utvikling. ​

• Utvide perspektivene til elevene​
  • La lærere og elever bli kjent med andre skoler og skolekulturer​
  • Omdømmebygging

Fagfornyelsen og de tre tverrfaglige temaene

Fagfornyelsen inneholder tre tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. I de tverrfaglige prosjektene våre er det relevant å kople på de tverrfaglige temaene. I tråd med fagfornyelsen jobber skolen for å fremme inkludering, toleranse, demokrati og kulturforståelse. Internasjonalisering er derfor et viktig arbeid.

Bilde av FNs bærekraftsmål - Klikk for stort bilde

FNs bærekraftsmål

FNs bærekraftsmål er høyst relevante å trekke inn i internasjonalisering, fordi de angår oss alle og bør være et mål for å jobbe fram et mer bærekraftig samfunn.

Våre samarbeidsprosjekter og -partnere

BBS2, Gifhorn, Niedersachsen, Tyskland – BAT, EL, TIF

BBS 1 Arnoldi Schule, Göttingen, Niedersachsen, Tyskland – SSR

Otto-Hahn Gymnasium, Gifhorn, Niedersachsen, Tyskland – ST, ID

BBS Walsrode, Niedersachsen, Tyskland – SSR, BAT, EL

Konsortium, Estland, Latvia, Litauen – NA

Blått EU-flagg og logo Erasmus + - Klikk for stort bilde

Skolens internasjonale aktiviteter er i hovedsak støttet av EUs sektorprogram Erasmus+, som er et mobilitets- og utvekslingsprogram for elever i EU- og EØS området og Nordplus.

Vi er så heldige at vi har fått akkreditering for fag- og yrkesopplæring.

Blå logo Nordplus - Klikk for stort bilde

Årshjul internasjonalisering

Skoleåret 2023/2024

Årshjul internasjonalisering skoleåret 2023/2024
Måned Aktivitet Ansvar
Juni 23  Besøk naturbruk, lærere og 7 elever fra Litauen  13. - 15. juni 23  Nordplus-prosjekt Alene  Sølvi
August
September  Besøk 5 elever fra Walsrode (EL, BAT)  Besøk 3 elever fra Göttingen (SSR)  Nils-Anders  EL
November  TIF og BAT reiser til Gifhorn  Nils-Anders  Rune  BAT, TIF
Desember
Mars  Elever og lærere fra Göttingen på besøk?
April  Ønsket besøk SSR reiser til Göttingen