Eiker-lærere på jobbskygging i Ungarn

Tidlig en søndag i mai dro tre spente lærere fra Eiker videregående skole ut for å delta på jobbskygging på en skole i Komló i Ungarn.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Eiker-lærerne Sondre Imset, Mette Mihle Loe og Erik Helgerud fikk innsikt i hvordan skolen i Ungarn fungerer. Her er Imset og Loe sammen med skolefolk fra Ungarn. - Klikk for stort bildeEiker-lærerne Sondre Imset, Mette Mihle Loe og Erik Helgerud fikk innsikt i hvordan skolen i Ungarn fungerer. Her er Imset og Loe sammen med skolefolk fra Ungarn. Privat    – Vi reiste via Erasmus+, som er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Det er verdens største utdanningsprogram og legger til rette for opphold i og utenfor Europa, forteller Mette Mihle Loe.

Målet med Erasmus+ er at man skal få mulighet til å bo i et annet land, lære språk, nye arbeidsmetoder, bli kjent med en annen kultur og få internasjonal erfaring. Trioen fra Eiker ønsket å få innsikt i hvordan lærere på Kökönyösi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola bruker digitale verktøy for økt læring.

  – Skolen vi besøkte, er med i et Microsoft-prosjekt, og Her er det Erik Helgerud fra Eiker som orienterer om norsk skole. - Klikk for stort bildeHer er det Erik Helgerud fra Eiker som orienterer om norsk skole. Privat  den jobber svært målbevisst med Teams og OneNote i undervisningen. Elevene har ikke egen PC, men bruker private mobiler og har tilgang til skolens nettverk, får vi vite.  

Videre jobber skoler i Ungarn etter svært detaljerte læreplaner, og lærerne har ikke anledning til å gjøre lokale tilpasninger av innholdet i faget. Til eksamen er det svært spesifikt hva elevene må kunne. Elevene får lekser som blir sjekket i hver time, med for eksempel bruk av Forms. Elever som gjør det veldig bra, får beskjed av læreren om å notere en stjerne på seg selv. Mange slike stjerner på slutten av året, kan føre til at elevene vipper opp i karakter.

Elevresultater etter en prøve, blir vist til alle elever i klassen. De som ikke får til alt, må fortelle hvordan de har tenkt, og får umiddelbart tilbakemelding på dette. Timene varer i 45 minutter, og alle er til stede i god tid før timen starter.

Kultur stod selvfølgelig også på timeplanen – alt fra mat, museer, kirker, folkemusikk og natur, til hjemmebesøk.

  – Vertskapet gjorde alt de kunne for å gi oss et variert – Vertskapet gjorde alt de kunne for å gi oss et variert og spennende program, forteller Eiker-lærerne. - Klikk for stort bilde– Vertskapet gjorde alt de kunne for å gi oss et variert og spennende program, forteller Eiker-lærerne. Privat  og spennende program. Historielærerne som deltok på jobbskyggingen, Sondre Imset og Erik Helgerud, lærte masse om Ungarns rike og turbulente fortid, og om hvordan landets kontroversielle statsminister holder i live et håp om at Ungarn en dag skal få tapte landområder tilbake. Polariserings- og konfliktnivået i dagens Europa gjør det ekstra viktig å bringe dagsaktuelle eksempler inn i undervisningen om demokrati og medborgerskap, understrekes det.  

Det var intense og veldig utbytterike dager i Ungarn.

– Vi lærte mye om det vi kom for å oppleve, men enda mer om mange ting vi ikke var forberedt på.  Vi oppfordrer alle til å lete etter muligheter for å delta på lignende prosjekter, sier Eiker-lærerne til slutt.