Fra idé til inspirasjon: Podkast som verktøy i skole og veiledning

Hva er egentlig poenget med podkast i skolen, og hvordan kan det brukes i karriereveiledning og elevarbeid?

Astrid og Hanne i podkaststudio - Klikk for stort bilde Lise R Sørnskog

I denne episoden får vi besøk fra Buskerud videregående skole. Hanne Martinsen, opplæringsleder ved skolen, er på plass for å høre hvordan vi jobber med podkast og for å hente inspirasjon til deres eget prosjekt. Med oss i samtalen er også vår egen rådgiver, Astrid Dalevold, som deler erfaringer og kloke refleksjoner. Vi får også med oss en bit av damenes karrierehistorier.

Hør episoden på Spotify

Hør episoden på hjemmesiden til PSSST!

Podkast som elevnært verktøy

Hanne forteller at de allerede har produsert flere elevpodkaster med ulike og spennende temaer – nå ønsker de å få disse ut til flere, ikke bare skolens egne ansatte. Hun ser for seg podkaster med tema som karriereveiledning, det å være elev på videregående, og ulike programområder. 

Astrid forteller om gode erfaringer med podkaster der lærere deler sine karrierehistorier – episoder som virkelig engasjerer elevene. Hun beskriver elever med "stjerner i øynene" når de får høre lærerens vei til yrket. 

Hanne mener at det at skolen allerede har utstyr på plass, gir en ekstra dimensjon for elevene – det føles mer ekte og profesjonelt. Hun brenner også for utvikling, og er særlig interessert i kunstig intelligens, som hun nå skal videreutdanne seg innen.

To veier til skolen

Mot slutten deler både Hanne og Astrid korte glimt fra sine egne karriereveier. Hanne visste tidlig at hun ville bli lærer og har undervist både i videregående skole og i fengsel før hun ble opplæringsleder. Det beste med jobben er å jobbe med mennesker og utvikling.

Astrid vurderte alt fra arkitekt til tannlege, men ble inspirert av sin egen rådgiver og valgte til slutt lærerbanen – mye fordi det ga frihet og fleksibilitet.
De er begge enige om at erfaring fra ekstrajobber har vært avgjørende. Det er der man lærer om folk, samarbeid og arbeidslivets uskrevne regler.

Tekst: Lise R Sørnskog