Retningslinjer for muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

1 Innledning

Fylkeskommunen har ansvaret for all lokalt gitt eksamen i fylket. Dette dokumentet gir overordnede retningslinjer for planlegging og gjennomføring av muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen for elever og privatister i offentlige skoler og privatskoler. I tillegg til disse retningslinjene finnes det rammedokumenter i en del fag, som gir mer fagspesifikk informasjon om gjennomføringen av eksamen.

En god eksamen skal være valid, det vil si teste det den er ment å teste. En god vurdering skal være reliabel, det vil si at den er konsistent. Samme prestasjon skal gi samme karakter med ulike sensorer. Samarbeidet internt på skolen og mellom eksaminator og sensor er av avgjørende betydning for at eksamen skal gjennomføres slik at det er mest mulig validitet og reliabilitet i resultatet.

En eksamenskarakter skal være uttrykk for den kompetansen hver enkelt elev eller privatist viser på eksamen. Eksamen skal være i samsvar med kompetansemålene i læreplanen. Eksamen skal gi eleven eller privatisten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen.

Kompetansebegrepet i LK20 

Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning.

Benevnelser i retningslinjene

  • Kandidat brukes når ordningen gjelder både elev og privatist.
  • Elev brukes når ordningen kun gjelder for elev.
  • Privatist brukes når ordningen kun gjelder for privatist.
  • Faglærer og sensor brukes når ordningen gjelder for eleveksamen.
  • Eksaminator og sensor brukes når ordningen gjelder for privatisteksamen.