5 Vurdering
Grunnlaget for vurderingen er kompetansemålene i læreplanen for hvert enkelt fag sett i lys av teksten om faget. De grunnleggende ferdighetene og tverrfaglige temaene er integrert i kompetansemålene og er derfor indirekte også en del av vurderingsgrunnlaget. Faglige krav skal sees i sammenheng med lengden på forberedelsestiden, tillatte hjelpemidler og utforming av oppgaven.
Karakteren skal fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer fram på eksamensdagen.
Dersom det oppstår uenighet mellom faglærer/eksaminator og sensor, er det sensor som fastsetter endelig karakter. Karakterene skal formidles fortløpende til kandidatene/elevene.
Ekstern sensor skal bare være til stede på eksamensdagen.
Dersom deler av eksamen avlegges i par eller gruppe, skal kandidatene likevel vurderes individuelt. Dersom det ved slike eksamener er tvil om karakteren, skal individuell del av eksamen tillegges størst vekt.
Eleven/kandidaten skal få opplyst karakteren på eksamen sammen med en muntlig begrunnelse for karakteren på eksamensdagen. Av begrunnelsen skal det framgå hvordan eleven er vurdert i henhold til vedlagte læreplanmål og vurderingskriterier.
Kandidater/elever som av ulike grunner trekker seg under selve eksamen, skal bli vurdert. Kandidater som ikke møter til forberedelsedel, kan likevel få gjennomføre eksamen og bli vurdert. Kandidater som møter for sent på eksamensdagen skal, så langt det er mulig, få gjennomføre eksamen og bli vurdert.
Arbeid som er gjort i forberedelsestiden, skal ikke vurderes. Det vil si at dersom eleven/kandidaten har forberedt en PowerPoint-presentasjon eller lignende, skal ikke den digitale/skriftlige framstillingen eller et annet produkt som er utarbeidet i forberedelsestiden vurderes i seg selv. Likevel skal den faglige kompetansen eleven/kandidaten viser gjennom sin eventuelle muntlige presentasjon på selve eksamensdagen vurderes. Den må vurderes i sammenheng med oppfølgingssamtalen og/eller fagsamtalen, slik at det er kandidatens individuelle kompetanse som vurderes.
Siden alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesdelen, er det ikke juks å bruke kilder eller få hjelp. Dersom kilder brukes, og kandidaten benytter seg av andres arbeid på eksamen, skal dette imidlertid oppgis på en etterrettelig måte.