Oppstartsamtaler 2025

Oppstartsamtalen for elever er den første samtalen mellom elev, foresatte og kontaktlærer ved Åssiden vgs. Hensikten med samtalen er å skape en trygg og positiv skolestart for deg som elev, og å legge til rette for et godt samarbeid mellom skole og hjem.

Fredag 15. og mandag 18. august

Oppstartsamtaler ved skolestart høsten 2025 gjennomføres hovedsakelig fredag 15. og mandag 18. august. Invitasjon til oppstartsamtalen sendes på SMS\epost andre uka i august. Der får elever informasjon om tid og sted for oppmøte og hvem som er kontaktlærer for sin klasse.

Dersom du ved 3. inntaket har takket ja til en annen skoleplass enn den du har fått innkalling til, så ber vi deg se bort fra denne innkallingen.  

Oppmøte første skoledag

Mandag 18. august er første ordinære skoledag for elever ved Åssiden videregående skole 

Alle ungdomselever starter 18. august med følgende oppmøtetider:

De fleste elever skal møte direkte i egen avdeling. Se oversikt over avdelingenes bygg på denne siden

Til oppstartsamtalen

Les gjennom skjema for oppstartsamtale (DOCX, 56 kB) og tenk gjennom svarene på forhånd. Diskuter gjerne spørsmålene med dine foresatte. Innholdet er selvfølgelig dekket av skolens taushetsplikt. Skjemaet fylles ut sammen med kontaktlærer i samtalen. 

I forbindelse med oppstartsamtalen må du også skrive under på dette skjemaet (DOCX, 52 kB) på skolens reglementer; reglement for utlån av læremidler og skoleregler. Disse bør du lese godt gjennom før oppstartsamtalen
 

Elev- og foresattopplysninger

Opplysninger om elev og foresatte registreres i det skoleadministrative systemet Visma InSchool (VIS). Elevene importeres til VIS like før skolestart og kan da logge seg inn, foresatte importeres 1-2 dager etter eleven. VIS henter informasjon om elev og foresatte registrert med foreldreansvar fra det sentrale folkeregister (DSF). Det er viktig at foresatte oppdaterer sin e-postadresse og mobilnummer slik at de kan motta nødvendig informasjon fra skolen, blant annet i forbindelse med beredskap.

For innlogging i VIS klikk her, og velg Åssiden videregående skole.

Elev-PC

Alle elever skal ha en bærbar datamaskin til bruk i skolearbeidet. Du må selv sørge for å skaffe deg en PC/Mac til skolestart. Du kan bruke din egen maskin hvis du har en god maskin fra før, eller du kan kjøpe ny. Fylkeskommunen tilbyr en gunstig avtale for kjøp av PC/Mac til elever. Du eier maskinen selv, også etter endt videregående opplæring. 

Her kan du lese mer om elev-PC ordningen 

Utstyrsliste 2025-2026

Start innkjøpet av utstyr tidlig og møt forberedt til skolestart:
TEK (teknologi- og industrifag)
RM (restaurant- og matfag) 

Utstyrsstipend kan du søke om på lanekassen.no

Samarbeid med hjemmet

For elever under 18 år:

Overføres automatisk foresatte med foreldreansvar fra Folkeregistret til InSchool.
Dersom foresatte fra Folkeregistret skal erstattes av andre foresatte/kontaktpersoner, må dette dokumenteres av for eksempel barnevern. Dokumentasjon kan sendes skolen via e-dialog eller leveres rådgiver/administrasjon for arkivering i Elements.

Samtykke fra elever over 18 år:

Elever over 18 år kan etter samtykke tillate skolen å gi foresatte eller andre kontaktpersoner tilgang til InSchool; Klikk her for å gi samtykke 

Samtykke fra elever 15-18 år:

Elever kan selv gi tilgang til andre kontaktpersoner i InSchool, via eget samtykkeskjema. Det trenges ikke samtykke foresatte for dette. Kontaktpersonene vil se de samme opplysningene som foresatte. Se også hjemmesiden «InSchool».