Virksomhetsplan 2023-24

1. Kvalitetsområde: Læringsresultater og læringsarbeidet

1. Andelen elever med gjennomført og bestått skolegang er høyere enn 87 %

2. Elevene får variasjon i vurderingsformer, tilbakemeldinger som gir lærelyst, lærerne kommuniserer godt med sine elever om progresjon

3. Språklæring er integrert i alle fag

4. Elever får tilpasset og tilrettelagt opplæring og opplever mestring

1. Avdelingene setter egne gjennomføringsmål
  2. Kunnskapsbasert dokumentasjon legges til grunn i skolens IKO-arbeid og læringsmiljøarbeid
  3. Nasjonalt forsøk vurdering orden og atferd uten karakter startes

Systematisk skolering og delingsøkter i skolens satsingsområder

Språklæring i alle fag

Økt kompetanse på tilrettelegging og vurdering for elever med vedtak om spesialunder-visning

1. Kvalitetsområde: Læringsmiljøet – trivsel, motivasjon og mestring
KvalitetskjennetegnTiltakKompetanseplan
  1. Alle i skolen opplever et trygt og stimulerende lærings- og arbeidsmiljø som fremmer mestring, utvikling og læringslyst
  2. Elevmedvirkning preger skolens praksis
  1. Prøve ut, evaluere og videreutvikle samarbeid og organisering av elevtjenesten
  2. System for fraværsoppfølging revideres
  3. Klassemøter videreutvikles og gjennomføres systematisk

Gode oppstartrutiner med fokus på makkerarbeid, elevmedvirkning, psykisk helse, §9A

1. Kvalitetsområde: Skolen som lærende organisasjon, det indre og ytre liv
  1. Bærekraftperspektiv implementeres i hele skolens virksomhet
  2. Skolens utviklingsarbeid har et kunnskapsbasert fundament
  3. Stab- og støttefunksjoner er en aktiv part i skolens helhetstenking, utvikling og kjernevirksomhet
  4. Skolen deltar aktivt i internasjonalt utviklingsarbeid
  1. FNs 17 bærekraftmål integreres i opplæring og drift av skolen
  2. Systematisk styrking av skolens arbeid i team
  3. Arbeid med overganger mellom opplæringsnivå videreutvikles
  4. Rutiner for GDPR videreutvikles
  5. Internasjonaliseringsarbeidet videreutvikles til flere avdelinger
  6. Det systematiske HMS-arbeidet videreutvikles gjennom systematisk bruk av ROS-analyser

DEKOMP-samarbeidet; felles skolering i utvikling av profesjonsfelleskapet

Fagområder for stab- og støttefunksjoner

Kompetanseheving i GDPR

Opplæring i avvikshåndtering

Hvordan brukes virksomhetsplanen?

Åssiden videregående skoles virksomhetsplan (VP) skal bidra til å videreutvikle skolen og beskriver våre utvalgte satsingsområder for en periode, normalt for ett år. Skolens virksomhetsplan er delt inn i tre kvalitetsområder med underliggende kvalitetskjennetegn og tiltak. Fokus er skolens kjernevirksomhet og konkrete satsingsområder. Skolens styringsdokumenter vil samlet sett underbygge vår grunnholdning om at alle ansatte har et kollektivt ansvar for å sikre en god skole for alle våre elever.

Virksomhetsplanens struktur

Skolens virksomhetsplan konkretiser mål og fellestiltak som forplikter alle skolens ansatte. Viktige grunnlagsdokumenter er lover og forskrifter, Fagfornyelsen (LK20), Viken fylkeskommunes rammeverk for ledelse og læring samt strategi for at flere fullfører og består videregående opplæring. I tillegg kommer skolens egne styringsdokumenter og dokumentasjon, som pedagogisk plattform, brukerundersøkelser og ulike elevdata.

Kompetansehevingsplan er en del av virksomhetsplanen for å synliggjøre sammenhengen mellom skolens satsingsområder og utvikling av vår kompetanse. Dette gjør dokumentene helhetlige og brukervennlige.

Saksbehandling

Virksomhetsplanen 2023-24 med tilhørende kompetansehevingsplan revideres av skolens ledergruppe, drøftes i skolens medbestemmelsesorgan (IDM) og behandles i skolens arbeidsmiljøutvalg (AMU).