Miljøfyrtårn

Skolen er sertifisert som miljøfyrtårn. Sertifiseringen betyr at skolen har forpliktet seg til å være så miljøvennlig som mulig.

Administrasjonsleder Linda Hoseth og konsulent Fredrik Tollefsen med det formelle beviset. - Klikk for stort bildeAdministrasjonsleder Linda Hoseth og konsulent Fredrik Tollefsen med det formelle beviset. Elise Maria Letrud-Wiik

Årlig klima- og miljørapport 2020 for Åssiden videregående skole.

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.

Dette innebærer blant annet at vi har forpliktet oss til å:

• kildesortere avfall
  • redusere avfall, både papir-, plast- og matavfall
  • prioritere økologiske varer og kortreist mat
  • redusere energiforbruket
  • legge til rette for bruk av kollektiv og sykkel
  • ta miljøhensyn ved innkjøp av varer og tjenester
  • rapportere på vårt klima- og miljøarbeid

Ved å implementere miljøkravene i den daglige driften og tilpasse det slik at det blir en naturlig del av hverdagen til både ansatte og elever, ønsker vi å oppnå i høyere grad en bevisstgjøring i det vi gjør hver dag.

Som yrkesfaglig skole er vi svært stolte over å være miljøsertifisert og vi forbedrer oss mot å være så miljøvennlig som mulig.

Sertifisering hjelper med å redusere belastningen på miljøet samtidig som den legger til rette for en bærekraftig vekst og økt lønnsomhet. Det er opparbeidet gode systemer og planer for miljøinnsatsen, en større bevissthet på kildesortering og energibruken på skolen generelt.

Ved å bli mer bevisst på innkjøpene og forbruket vi har og ta med dette inn i undervisningen, søker vi å oppnå en god miljøbevissthet også blant våre elever.

Miljøfyrtårnordningen driftes av Stiftelsen Miljøfyrtårn