Skolerute og timeplan

Siste skoledag og avreise 15.mai kl. 12.00

Timeplan

Linjefag

Linjefaget er fagretningen du velger når du søker folkehøgskole. Vi har 15 timer ukentlig med linjefag. Noen uker i året har vi kun linjefag på timeplanen (linjeuker).

Valgfag

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i ulike fag. Valgfagstilbudet varierer litt fra år til år, men vi har ca. 20 ulike valgfag på timeplanen. I tillegg har vi prosjektvalgfag noen dager i året med et enda bredere fagtilbud.

Fellesfag

Dette er timer alle elevene på skolen er sammen på tvers av linjene. Det kan være seminarer og temaøkter med interne eller eksterne foredragsholdere, skolekor og ulke tilbud om fysisk aktivitet.

Morgensamling

På morgensamling samles hele skolen til en felles start på dagen. Den kan bestå av sang, praktisk informasjon, nyhetsoverblikk og bidrag fra ansatte og elever.

Felles måltid

Du får fire sunne og velsmakende måltider hver dag.  Å samles til frokost, lunsj, middag og kveldsmat er en viktig del av det sosiale livet på skolen, i tillegg holder maten svært høy kvalitet.

Aktiviteter på kveldstid

Vi har sosiale aktiviteter som filmkveld, idrettsturneringer, samtalegrupper, teater, dans, turer, peis-/bålkos med god mat og drikke samt dataspill eller brettspill. Noen av aktivitetene er det lærerne som styrer, mens andre er det elevene som tar initiativ til.

Lørdagsundervisning

Det er obligatorisk lørdagsundervisning en del lørdager i løpet av skoleåret. Ofte varer undervisningen rundt fire timer og kan være alt fra generalprøver på forestillinger til aktiviteter, konkurranser og linjerelaterte oppgaver.

Elevkvelder

Fellesarrangementer av og for elever og ansatte på folkehøgskolen. På elevkveldene er det et variert program med underholdning, festmat og aktiviteter på tvers av linjene.

Studieturer og ekskursjoner

Alle linjene har en eller flere studieturer i Norge eller i utlandet. I tillegg har vi turer til Oslo med kulturopplevelser eller linjerelaterte opplegg. Vi har også ulike bli-kjent-turer, hytteturer, friluftsliv, dagsturer i nærområdet og i Nordmarka.