Lektor2-skole

Fra skoleåret 2019-20 har Ringerike videregående skole vært en del av Lektor2-ordningen.

Hva er Lektor2-ordningen?

Lektor2-ordningen er en nasjonal realfagsatsing, der målet er å bidra til å:

• stimulere elevenes interesse og motivasjon for realfag
  • øke elevenes læringsutbytte
  • øke rekrutteringen til realfagene
  • øke læreres kompetanse i samarbeid med arbeidslivet

Ordningen finansieres av Kunnskapsdepartementet og ledes og driftes av Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo.

Hvordan jobber skolen med dette?

Realfagslærer ved skolen og en ekstern fagperson samarbeider om å utvikle gode undervisningsopplegg som kan engasjere elevene og gi dem et innblikk i hvordan realfagene er viktige i arbeidslivet – også utenfor skolen.

Positivt for elevene

• Skoleåret 2019-20 var elever på Vg1 involvert i et samarbeidsprosjekt med HRA gjennom Lektor2-ordningen.
  • Et mål med prosjektet er å knytte kontakt mellom skolen og lokalt næringsliv med realfagsrelevans. Dette gir også elevene muligheter til å se sammenhenger mellom teoretisk kunnskap om realfag og praktisk anvendelse av faget.
  • Vår erfaring er også at mer praksisnær undervisning er motiverende for elevene.