Sammen med Brakars egen Bamse Brakar markerte Tore Opdal Hansen oppstarten av linje 1, som er den nye hovedlinjen til og fra det nye sykehuset på Brakerøya.
Bente Espeseth / Buskerud fylkeskommune
– Dette er en stor dag for Drammen. Vi åpner snart et topp moderne sykehus og en ny bybru, og vi gjør det med et kollektivtilbud med buss som virkelig monner, sier Opdal Hansen.
Den nye bybrua binder sammen Strømsø og Bragernes og gir bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken og myke trafikanter. Dette er spesielt viktig for busslinjene som skal betjene det nye sykehuset.
Fylkeskommunen har sørget for et kraftig kollektivløft
Når det nye sykehuset åpner, vil det daglig ta imot rundt 5 000 pasienter, ansatte og pårørende. Behovet for god og effektiv transport til og fra det nye sykehuset er med andre ord stort. Med togtilbudet fortsatt begrenset til to avganger i timen, blir bussene en avgjørende løsning.
Derfor har Buskerud fylkeskommune og Brakar satt inn et skikkelig kollektivløft, med hele 14 bussavganger i timen til det nye sykehuset,
Tore Opdal Hansen foran en leddbuss som skal gå til det nye sykehuset
Bente Espeseth / Buskerud fylkeskommune
Ny høyfrekvent rute
En av de nye rutene som nå settes i drift, er linje 1, som vil blir den nye hovedlinjen mellom Mjøndalen og det nye sykehuset på Brakerøya. Den nye busslinjen vil ha åtte avganger i timen fra Drammen sykehus på hverdagene. Bussene som skal kjøre denne strekningen, er elektriske leddbusser.
I tillegg til den nye linjen, vil eksisterende bussruter som 61, 63, 71, 73 og Ruters 251 og 261 også stoppe ved det nye sykehuset. Dette gir et miljøvennlig alternativ til bilbruken, og bidrar samtidig til å redusere trafikkbelastningen rundt det nye sykehuset.
– Jeg er stolt av at fylkespolitikerne i Buskerud har vært så offensive, og at vi har fått til dette sammen med Brakar. Dette er kollektivpolitikk i praksis, sier Opdal Hansen, og avslutter
– Med dette initiativet viser Buskerud fylkeskommune hvordan lokalpolitisk handlekraft kan kompensere for statlig nøling. Mens togtilbudet tidligst kan forbedres i desember 2026, er bussene klare fra dag én.
Ønsker å utvikle Brakerøya som kollektivknutepunkt
Høsten 2024 vedtok hovedutvalget for samferdsel at fylkeskommunen skal ta initiativ til å samarbeide med statlige og regionale aktører, deriblant Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Helse Sør-Øst RHF, Statens vegvesen og VY, for å utvikle Brakerøya som et sentralt kollektivknutepunkt. I tillegg skal Brakar og de berørte kommunene involveres aktivt i prosessen.
Les også Nytt sykehus: Elektriske leddbusser hvert 7,5 minutt