Buskerud styrker arbeidet med å bli trafikksikker fylkeskommune

Nullvisjonen, visjonen om at ingen mennesker skal dø eller bli hardt skadd i trafikken i Norge, ble vedtatt av et enstemmig storting i 2002. Nå styrker Buskerud arbeidet for at målene skal nås i vårt fylke.

fire biler på en vei i skumringen - Klikk for stort bildeBuskerud fylkeskommune styrker nå arbeidet for å bli trafikksikker fylkeskommune Morten Brakestad

I Nasjonal transportplan (NTP) er det satt et etappemål om at det ikke skal være mer enn 350 døde eller hardt skadde nasjonalt i vegtrafikken i 2030. For Buskerud tilsvarer dette maksimalt 21 personer i 2030.  

I Buskerud ble 38 personer drept eller hardt skadd i trafikken i 2023, hvorav 10 drepte.

Fylkestinget vedtok 23. oktober å styrke satsningen på det systematiske trafikksikkerhetsarbeidet gjennom godkjenningsordningen «Trafikksikker fylkeskommune».  

Egen godkjenningsordning skal bidra til bedre trafikksikkerhet

I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet 2022–2025 blir ulike aktører forpliktet til å følge opp tiltak. Fylkeskommunene har ansvar for å følge opp 18 av 179 tiltak i denne planen.

To av tiltakene i planen handler om sertifisering av kommuner som «trafikksikker kommune», og sertifisering av fylkeskommunene som «trafikksikker fylkeskommune».

Formålet med ordningen er å samordne og kvalitetssikre fylkeskommunens trafikksikkerhetsarbeid.

I Buskerud er i dag 13 av 18 kommuner godkjente som «trafikksikre kommuner». Blant fylkeskommunene er 7 av 15 fylkeskommuner godkjente i ordningen.

Fakta om «Trafikksikker fylkeskommune»:  

  • En nasjonal godkjenningsordningsordning utarbeidet av Trygg Trafikk  
  • Ordningen har eksistert siden 2015 og er et kvalitetsstempel  
  • Skal bidra til å utvikle et bredt og systematisk trafikksikkerhetsarbeid i fylkeskommunen og videre utover i samfunnet  
En graf - Klikk for stort bildeIllustrasjon som viser antall døde og hardt skadde personer i Buskerud i perioden 2004-2023. Blå. stiplet linje viser nødvendig årlig utvikling i Buskerud om vi skal nå ambisjonene satt i NTP i 2030S Statens vegvesen

Både fysiske tiltak og holdningsskapende arbeid  

Trafikksikkerhetsarbeid forbindes ofte med fysiske tiltak. Dette kan være bygging av gang- og sykkelvei, skilting, fartshumper, utbedring av sideterreng og utforming av kryss eller utforkjøringspunkter. Slike tiltak har bidratt til at en del av strekningene og stedene hvor det har vært gjentagende alvorlige ulykker er utbedret.  

Men de fysiske tiltakene utgjør bare en liten del av det totale arbeidet med trafikksikkerhet. Trafikantenes atferd i trafikken er like viktig, og krever at det settes fokus også på kultur, atferd og holdninger.

Godkjenningsordningen med «trafikksikker fylkeskommune» vil blant annet bidra positivt til bedre trafikksikkerhetskultur i organisasjonen, som økt fokus på trafikksikkerhet blant ansatte og større fokus på egen atferd i trafikken også utenom arbeid.  

Samferdselsavdelingen leder arbeidet med «Trafikksikker fylkeskommune»

– For å lykkes som «trafikksikker fylkeskommune» kreves det at hver fagavdeling avsetter ressurser til å arbeide med ordningen gjennom en prosjektorganisering, sier Gro Solberg, fylkesdirektør for samferdsel.  

– Hvor omfattende arbeidet blir avhenger av antall kriterier og dokumentasjon for hver sektor. 

Avdeling for samferdsel skal fasilitere og lede arbeidet med godkjenningsordningen, sammen med regionleder i Trygg Trafikk Buskerud.

Fylkesdirektør for samferdsel skal holde hovedutvalg for samferdsel jevnlig orientert om fremdrift i prosjektet.

Kriteriene for å oppnå godkjenning som trafikksikker fylkeskommune finnes på hjemmesidene til Trygg Trafikk: For fylkeskommunene