Står sammen om å bygge opp kildebevissthet: skolebibliotekar Henrikke Lingeberg t.v. og Vibeke Hansen Moe, utdanningsleder studiespesialisering (norsk og samfunnsfag).
Hilde Grefsrud / Fylkesbiblioteket
– I samfunnet og i skolen har vi nå en helt annen informasjonshverdag. Utbredelsen av kunstig intelligens og falske nyheter representerer gjennomgripende endringer, sier rektor Bjørn Volleng ved Ringerike videregående skole i Hønefoss.
– Dette aktualiserer behovet for at elevene lærer seg å vurdere informasjon med et kritisk blikk, er trygge på god bruk av kilder, og er bevisste på hvordan de kan bruke kunstig intelligens som et hjelpemiddel, sier rektoren.
Elevene som starter i 1. klasse denne høsten, skal bygge opp kildekunnskap via moduler.
De skal lære studieteknikk, informasjons- og søkekompetanse, kritisk tenkning og kildekritikk, og å henvise til kilder.
Formål: Å kunne tilby alle skolens elever aktuell, oppdatert og likeverdig undervisning i kildekunnskap, som ruster dem for videre studier og arbeidsliv.
Navnet Kildeknappen spiller på Svømmeknappen; at vi skal ha på plass visse grunnleggende ferdigheter, som gir en form for sertifisering.
Kildeknappen har fire moduler:
- Lær å lære. VG1. Starter raskt etter skolestart.
- Å finne og bruke kilder. VG1
- Kildekritikk og kildetillit. VG2
- Akademia neste. VG3
Kildeknappen vil søke støtte fra Fritt ord.
Tre-årig opplegg
Elevene ved skolen blir introdusert for ulike moduler i Kildeknappen under sine tre år i videregående-løpet. På den måten er de trinnvis bedre rustet innen de går ut i 2028, og kan få en lettere overgang til videre studier og jobb.
Det jobbes naturlig nok mye med kildekritikk, kildetillit og kildebruk ved skolen allerede. Men nå settes innsatsen i system på en annen måte enn tidligere.
Skolebibliotekar Henrikke Lingeberg har hatt ideen. Hun har god støtte i Vibeke Hansen Moe, som er utdanningsleder studiespesialisering (norsk og samfunnsfag.
– Norskfaget er det eneste fellesfaget som følger elevene i alle tre årene i videregående skole. Derfor er det en naturlig kobling til å gjennomføre denne typen trinnvis opplæring, sier Moe og Lingeberg.
– Men kildekunnskap er overgripende og relevant i alle fag, fortsetter de to.
Det er første kull ut denne høsten, og de tar gjerne imot innspill fra elever og kolleger.
Nylig presenterte de opplegget på et felles personalmøte. Det ble umiddelbart god summing i salen om «relevans for engelsk, samfunnskunnskap, historie…».
Skolebiblioteket vil koordinere Kildeknappen og følge klassene i hvor langt de er kommet i gjennomføringen.
Når målet er nådd, vanker det premie på hele klassen.
Denne artikkelen ble første publisert på nettsiden til Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold. De inviterer til kurs i digital kildebevissthet.
Meld deg på kurset her