FNs 17 bærekraftmål kan fordeles i tre dimensjoner: Sosial bærekraft, økonomisk bærekraft og klima og miljø. Disse tre dimensjonene gir sammen en tilnærming til bærekraftig utvikling som tar hensyn til menneskers behov og planetens grenser, dimensjonene strukturerer vår virksomhetsplan.
1. Sosial bærekraft
Sosial bærekraft tar for seg tiltak som sikrer tilgang til utdanning for alle, fremmer et inkluderende miljø og sikrer elevenes trivsel og sosiale utvikling i skolen. På Åssiden videregående skole får elevene tilpasset og tilrettelagt opplæring. Alle i skolen har et trygt og stimulerende lærings- og arbeidsmiljø. Elevmedvirkning preger skolens praksis og elevene opplever mestring.
Årets tiltak for å nå mål om sosial bærekraft:
- Elevene rustes for en positiv overgang til voksenlivet, enten til videre opplæring, utdanning eller arbeid.
- Akan-arbeidet videreutvikles for elever og ansatte, med fokus på rusforebyggende arbeid.
- Trivsel, samarbeid og tilhørighet i arbeidsmiljøet styrkes på tvers av avdelinger gjennom sosiale og faglige tiltak.
2. Økonomisk bærekraft
Dimensjonen er rettet mot å sikre bærekraftig, inkluderende økonomisk vekst og anstendig arbeid for alle, også de sårbare i samfunnet slik at utenforskap forebygges. I samarbeid med bedrifter og virksomheter bidrar Åssiden videregående skole til relevant kompetanse og innovasjon, som sikrer alle elever gode overganger til videre opplæring i skole eller bedrift. Skolen sørger for bærekraftig bruk av produksjonsressurser og minst mulig avfall gjennom våre innkjøp, prosesser og avfallshåndtering.
Årets tiltak for å nå mål om økonomisk bærekraft:
- IKO-modellen implementeres (identifisere, kartlegge, oppfølging) for å øke tilstedeværelse og sikre gjennomføring.
- Vi utforsker KI med mål om at elevene skal få tilpasset og tilrettelagt opplæring.
- Rutine for innkjøp, produksjonsprosesser og avfallshåndtering utvikles i et bærekraftperspektiv. Gjenbruk stimuleres.
- Samarbeidet med lokale ressurser og aktører videreutvikles.
3. Klima og miljø
Dimensjonen dekker handlinger som skal bekjempe klimaendringer og bevare våre naturlige ressurser. Det innebærer å sikre bærekraftig bruk av økosystemene, redusere klimagassutslipp og forsvarlig bruk av energi. Skolen bidrar med opplæring som gir forståelse for utfordringene i verden, og stimulerer til bærekraftig forbruk og produksjon. Dimensjonen er sentral i samarbeid med eksterne, blant annet skolens deltakelse i internasjonale prosjekter, og skal bevisstgjøre og motivere elever og ansatte til å leve bærekraftig og skape et positivt fremtidssyn.
Årets tiltak for å nå mål om klima- og miljø:
- Skolens internasjonale satsning fokuserer på prosjekter som omhandler bærekraft. Læringsutbyttet av prosjektene skal videreformidles, slik at det blir tilgjengelig for en større andel elever og ansatte.
- Det systematiske HMS-arbeidet videreutvikles.
- Kampanjer gjennomføres, for å motivere elever og ansatte til å velge miljøvennlige transportformer som sykling, gange, kollektivtransport eller samkjøring.