Virksomhetsplan for skoleåret 2024-25

FNs 17 bærekraftmål kan fordeles i tre dimensjoner: Sosial bærekraft, økonomisk bærekraft og klima og miljø. Disse tre dimensjonene gir sammen en tilnærming til bærekraftig utvikling som tar hensyn til menneskers behov og planetens grenser, dimensjonene strukturer vår virksomhetsplan.

1           Sosial bærekraft

Sosial bærekraft tar for seg tiltak som sikrer tilgang til utdanning for alle, fremmer et inkluderende miljø og sikrer elevenes trivsel og sosiale utvikling. På Åssiden vgs. får eleven tilpasset og tilrettelagt opplæring. Alle i skolen har et trygt og stimulerende lærings- og arbeidsmiljø. Elevmedvirkning preger skolens praksis og elevene opplever mestring.

Årets tiltak for å nå mål om sosial bærekraft:

• Utvikle ny veileder for sosial kompetanse. Den erstatter veileder for klassemøter og har som hovedmål ruste elevene for videre skolegang og møtet med arbeidslivet. I veilederen skal blant annet skolens Akan-arbeid i større grad rettes mot elevene.
  • System for fraværsoppfølging standardiseres, med mål om høyest mulig tilstedeværelse.
  • Gjennomføre en prøveordning/PILOT med elevporteføljer, som synliggjør både elevens faglige og sosiale kompetanse.
  • Undervisningsplaner i alle fag gjøres tilgjengelige i OneNote

2           Økonomisk bærekraft

Dimensjonen er rettet mot å sikre bærekraftig, inkluderende økonomisk vekst og anstendig arbeid for alle, også de sårbare i samfunnet slik at utenforskap forebygges. I samarbeid med bedrifter og virksomheter bidrar Åssiden vgs. til relevant kompetanse og innovasjon som sikrer alle elever gode overganger til videre opplæring i skole eller bedrift. Skolen sørger for bærekraftig bruk av produksjonsressurser og minst mulig avfall gjennom våre innkjøp, prosesser og avfallshåndtering.

Årets tiltak for å nå mål om økonomisk bærekraft:

• Bærekraftsjekk for bruk i all opplæring utvikles i samarbeid med NMBU. Det inkluderer å forberede bærekraftsertifisering for elever.
  • Rutine for innkjøp, produksjonsprosesser og avfallshåndtering utvikles. Livsløpssjekk og gjenbruksfokus er standard i innkjøpsprosesser.
  • Utvikle samarbeid med lokale ressurser og aktører.
  • Vi utforsker bruk av KI i arbeidet vårt.

3           Klima og miljø

Dimensjonen dekker handlinger som skal bekjempe klimaendringer og bevare våre naturlige ressurser. Det innebærer å sikre bærekraftig bruk av økosystemene, redusere klimagassutslipp og forsvarlig bruk av energi. Skolen bidrar med opplæring som gir forståelse for utfordringene i verden og stimulerer til bærekraftig forbruk og produksjon. Dimensjonen er sentral i samarbeid med eksterne, blant annet skolens deltakelse i internasjonale prosjekter.

Årets tiltak for å nå mål om klima- og miljø:

• Bevisstgjøre og motivere elever og ansatte til å leve bærekraftig og skape et positivt fremtidssyn. Både organisasjon og individ skal forstå egen rolle verdenssamfunnet og hvordan vi kan bidra for å nå FNs bærekraftmål.
  • Skolens internasjonale satsning fokuseres på prosjekter som omhandler bærekraft. Læringsutbyttet av prosjektene skal videreformidles, slik at det blir tilgjengelig for en større andel elever og ansatte
  • Det systematiske HMS-arbeidet videreutvikles