Fv. Linnea, Martha, rektor Hanne, Ayse og Rida.
Følgende oppgaver og elever er nominert som Drammen VGS’ bidrag til Holbergprisen i skolen:
En dram i timen. Ungdommers trivselspåvirkning fra by-planmessig estetikk i Drammen - et bilde på selvrefleksjon og utvikling.
Martha Elin Grauer
Begrunnelse: Kandidaten har undersøkt sammenhenger mellom arkitektur og trivsel, med utgangspunkt i forestillingen om at Drammen er en stygg by. Oppgaven er språklig kreativt utformet og representerer utmerket forskningsformidling.
Deltakelse i fritidsaktiviteter. En forskningsrapport om deltakelse i fritidsaktiviteter på mellomtrinnet i en bydel med lav sosioøkonomisk status.
Linnéa Sofie Hermansen-Lind
Begrunnelse: Kandidaten har gjort et solid kvantitativt forskningsarbeid og fått svar fra et representativt utvalg barneskoleelever i det aktuelle området. Dette er en sosiologisk studie som står på skuldrene til en teoretisk klassiker som Pierre Bourdieu, og analysen kommer fram til flere interessante funn som kan ha betydning for hvordan vi forstår sosial ulikhet i vårt eget nærområde.
Hjemmets verdier møter samfunnets normer. Hvordan påvirker kulturforskjeller og forventningspress tilhørigheten og tilpasningen til krysskulturell ungdom i det norske samfunnet?
Rida Qadir og Ayse Sude Erkøk
Begrunnelse: Oppgaven viser en balansert presentasjon av teamet krysskulturell ungdomstid, og peker på utfordringer som mange av våre ungdommer møter i hverdagen. Oppgaven er faglig svært solid og viser at kandidatene viser stor innsikt i forskningsfeltet.
Vi gratulerer kandidatene!