- Ser fram til å bli lærer

I gamle dager var det ofte slik at man ble på samme arbeidsplass i hele yrkeskarrieren. Nå er det ikke uvanlig å skifte beite flere ganger i løpet av livet. Ett eksempel på dette er Henrik Bjarheim (48) fra Kongsberg, som har planer om å bli lærer. For tiden har han praksis her ved Eiker videregående skole.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

PRAKSIS: Henrik Bjarheim (t.h.) gjennomfører praktisk-pedagogisk utdanning på Notodden. For tiden er han ute i praksis her ved Eiker videregående skole. Veileder er Erik Helgerud. Per Jørund Grøthe  Henrik har allerede mye og variert erfaring fra yrkeslivet. Men han kom til at han ville gjøre noe annet. Derfor tar han nå praktisk-pedagogisk utdanning på Notodden, og en viktig del av dette studiet er nettopp praksis i skolen.  

- Jeg føler det er nyttig å ha med seg erfaring fra ulike yrker og sammenhenger i samfunnet når jeg møter elevene. Da har jeg mer å spille på enn om jeg bare hadde hatt lærerutdanning, sier han. 

Fra før har kongsbergenseren utdannelse som filmmanusforfatter, og han har blant annet studert og jobbet i USA i flere år. Nå sist hadde han jobb hos betalingsformidleren Nets. 

Erik Helgerud er hans veileder, og i praksisperioden er det både timer der han har det fulle og hele ansvaret og timer der han er i veilederens timer og observerer. Så langt har han vært inne i samfunnskunnskap,  politikk og menneskerettigheter og medie- og informasjonskunnskap.  

Henrik skal være seks uker ved Eiker videregående skole. På vårparten skal han ut i praksis i ungdomsskolen. Deretter er planen å få seg en lærerstilling. Han har nemlig ikke fått skrekken for læreryrket i løpet av disse ukene. Men han skjønner at det kommer til å gå med mye tid til å forberede timer, i hvert fall i begynnelsen. Og ennå vet han ikke hvilken skole han kommer til, men han sier at det hadde vært fint å få en jobb i nærheten av hjembyen. 

Erik Helgerud sier han føler han får mye igjen for å være veileder. 

- Dette er skjerpende og bevisstgjørende. Når jeg observerer og gir innspill til studenten, tenker jeg samtidig kritisk på min egen rolle i klasserommet. I hverdagen må jeg tenke på mange ting samtidig. Når jeg observerer er det lettere å se detaljer jeg vanligvis ikke ville hatt 100 prosent oversikt over. Hvordan er gruppedynamikken i klassen? Hvordan responderer elevene på undervisningen? Hva driver de med bak skjermene sine? Hvordan oppleves timen når man sitter bak en pult? Samtidig er det givende å planlegge undervisningen sammen med andre. Jeg snakker ofte med kollegaer om didaktikk, men når jeg er veileder, samarbeider vi systematisk om flere ukers undervisning. En del av dette arbeidet består av å sette ord på faglige koblinger og sammenhenger.  Når vi har en klar forståelse for hva slags faglig utbytte vi ønsker at elevene skal få, blir det tydeligere for elevene også, avslutter Helgerud.