Skolens pedagogiske plattform

Opplæringstilbudet ved Eiker videregående skole skal være sammenhengende og fleksibelt og forberede for videre utdanning, yrke og aktiv deltagelse i arbeids- og samfunnsliv

Eiker videregående skole kjennetegnes ved

  • mestring
  • fleksibilitet
  • gjennomføring
  • kreativitet

Skolemiljøet

Eiker videregående skole har en åpen, tolerant og inkluderende kultur i et positivt læringsmiljø preget av tillit, respekt og verdsetting. Skolen er en MOT-skole, og etterstreber MOT's verdier - MOT til å leve, MOT til å bry seg og MOT til å si NEI. Tilknytningen til MOT innebærer blant annet enda sterkere satsing på trivselsskapende tiltak og forebyggende arbeid mot mobbing, vold og rusmisbruk. 

Skolen bruker konsekvent makkerskap i alle klasser. Dette er nedfelt i kontaktlæreres instrukser.

Eleven i sentrum

Alle elever har sin egenverdi som ligger i bunnen for hvordan vi forholder oss til den enkelte elev, uavhengig av faglige prestasjoner. Vi ser hver enkelt elev, og vi bestreber oss på at alle elever skal oppleve mestring hver dag.

  • Alle elever opplever god faglig, sosial og personlig utvikling.
  • Alle elever opplever krav om medvirkning og egenvurdering i læringsprosessen.
  • Alle elever deltar aktivt og ansvarsfullt i skoledemokratiet.
  • Alle elever deltar aktivt i et godt skole-hjem-samarbeid.

Pedagogikken

Ved Eiker videregående skole er læreren formidler, veileder og inspirator. Læreren legger til rette for læring for den enkelte elev gjennom bruk av ulike opplæringsmetoder og læringsstrategier og har fokus på læringsmål og god vurdering for læring. 

  • Læreren er, som leder, tydelig i sin kommunikasjon.
  • Læreren utfordrer eleven ved å legge til rette for læring.
  • Læreren behersker digitale verktøy i sin undervisning.
  • Læreren samarbeider aktivt med kollegene.
  • Læreren samarbeider aktivt med elevens foresatte.

Organisering

Skolen legger til rette for opplæringssituasjonen for den enkelte elev gjennom å tilby elevtjeneste og spesialpedagogisk koordinering. Det settes av tid til organisering av pedagogisk personale i refleksjonsgrupper og faggrupper. Driftspersonalet og det merkantile personalet er viktige støttefunksjoner i skolehverdagen. Gjennom etableringen av Folkeverkstedet har elevene et rom hvor de kan utvikle kreativitet, samtidig som det kan skapes relasjoner på tvers av elevgrupper.