Rett til vurdering i grunnskolen og i videregående opplæring
Elever i offentlig grunnskoleopplæring og elever, lærlinger, lærekandidater og praksisbrevkandidater i offentlig videregående opplæring har rett til vurdering. Retten til vurdering innebærer både en rett til integrert (løpende) underveisvurdering gjennom skoleåret og sluttvurdering og dokumentasjon av opplæringen ved avsluttet opplæring.
Formålet med vurderingen
Målet med vurdering i Buskerud-skolene er å stimulere til lærelyst slik at elevene stadig skal lære mer. Vurderingen skal motivere og veilede elevene/lærlingene/lærekandidatene/praksisbrevkandidatene til ytterligere innsats, slik at de kan strekke seg mot nye mål og mer utfordrende oppgaver og legge en plan for det videre arbeidet slik at de når målene.
Elevene/lærlingene/lærekandidatene/praksisbrevkandidatene skal få muligheter til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter og prøve og feile for å utfordre og utvikle seg både faglig og menneskelig. Skolen skal gi gode og konstruktive tilbakemeldinger formidlet i en trygg og tillitsbasert relasjon for å stimulere til god læring.
Det er viktig at elevene/lærlingene/lærekandidatene/praksisbrevkandidater selv er aktive. Vurderingen skal gi konstruktive tilbakemeldinger om elevenes/lærlingenes/lærekandidatenes kompetanse både underveis (underveisvurdering) og ved avslutningen av opplæringen (sluttvurdering). Forskrift til opplæringslova, sammen med Buskerud fylkeskommunes egne retningslinjer, danner rammeverket for vurdering i de videregående skolene i Buskerud.
Grunnlag for vurdering i fag
Elevene/lærlingene/lærekandidatene/praksiskandidatene skal kjenne målene for opplæringen og hva som blir vektlagt i vurderingen av hennes eller hans kompetanse. Kompetansemålene, som er fastsatt i læreplanverket, legger grunnlaget for vurderingen.
Grunnlag for vurdering i orden og atferd
Formålet med underveis- og sluttvurdering i orden og atferd er å fremme sosial læring, bidra til et trygt og godt skolemiljø og gi informasjon om orden og atferd. Grunnlaget for vurdering i orden og atferd er skolens ordensreglement, og skal si noe om hvordan eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten forholder seg til dette. Elevene, lærlingene, lærekandidatene og praksisbrevkandidatene skal være kjent med ordensreglementet.
Varsel når vi mangler grunnlag for vurdering
Skolen skal sende skriftlig varsel til eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten dersom eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten står i fare for ikke å få karakter ved halvårsvurdering eller standpunktkarakter i ett eller flere fag. Er eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten under 18 år, skal skolen også varsle foreldre/foresatte.
Skolen skal også varsle eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten hvis det er fare for at eleven kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i atferd i halvårsvurdering eller standpunkt. Er eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten under 18 år, skal skolen også varsle foresatte/foreldre.
Klage på vurdering
Eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten kan klage på standpunktkarakterer, eksamenskarakterer, karakterer til fag-/svenneprøver og kompetanseprøve, og på realkompetansevurdering.
Eleven/lærlingen/lærekandidaten/praksisbrevkandidaten kan også klage dersom skolen vedtar å ikke sette standpunktkarakter.
Lenker til nettsteder som omhandler retten til vurdering
Loven som regulerer vurdering i skolen
Forskrift til opplæringslova – kapittel 9: Individuell vurdering i grunnskolen og i videregående opplæring (lovdata.no)