Saksgang for vedtak om individuelt tilrettelegging
- Læreren følger med på utviklingen til eleven, og melder fra til rektor hvis den er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen.*
- Skolen setter om nødvendig inn egnede tiltak innenfor tilpasset opplæring**. Skolen skal så vurdere om tiltakene er tilstrekkelige, eller om det er behov for individuell tilrettelegging.
- Hvis eleven ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen selv med tiltakene skolen setter inn innenfor tilpasset opplæring, har eleven rett til individuell tilrettelegging. Det er fylkeskommunen som avgjør om eleven har rett på slik tilrettelegging, og hva retten innebærer. Det kan være:
- personlig assistanse
- fysisk tilrettelegging tekniske hjelpemidler opplæring i mobilitet
- individuelt tilrettelagt opplæring
En elev kan ha behov for tilrettelegging knyttet til en eller flere av disse rettighetene. - Rettighetene er individuelle, og for å få rett til individuell tilrettelegging må eleven få et vedtak. Hvis en elev har rett til flere av disse tilretteleggingene, skal disse sees i sammenheng og omfattes av samme vedtak. Dette er fordi elevens opplæringstilbud må ses på helhetlig.
- Skolen må sørge for å tilstrekkelig dokumentasjon for å kunne vurdere om eleven fyller vilkårene for retten til individuelt tilrettelagt opplæring, eller eventuelt ikke gjør det. Skolen må vurdere konkret i hver enkelt sak hvor omfattende og nøyaktige undersøkelser de må gjøre. I noen saker vil kommunen eller fylkeskommunen få nok informasjon gjennom henvendelse om individuell tilrettelegging eller samtale med foreldrene, eleven og skolen. I andre tilfeller må de gjøre egne undersøkelser og hente inn mer informasjon. Dette kan for eksempel være informasjon fra for eksempel Statped, NAV, BUP eller Habiliteringstjenesten.
- I saker som gjelder individuelt tilrettelagt opplæring, må fylkeskommunen innhente sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.
- Skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til tilrettelagt opplæring og fatter enkeltvedtak.
- Dersom eleven har rett til tilrettelagt opplæring, lager skolen en individuell opplæringsplan (IOP) og starter med individuelt tilrettelagt opplæring.
- En gang i året skal skolen utarbeide en skriftlig oversikt over den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, og vurdere utviklingen til eleven ut fra målene som er satt i IOP-en.
* Hvis det er foreldrene som mener at barnet deres ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, kan de kreve at fylkeskommunen fatter et vedtak der de tar stilling til om eleven har rett til individuell tilrettelegging eller ikke.
** For elever som har et åpenbart behov for individuelt tilrettelagt opplæring, trenger ikke skolen å prøve ut tiltak innenfor tilpasset opplæring før den henter inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten og fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
Les mer utfyllende om saksgangen i Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging (Udir).