Virksomhetsplan 2022-2023

For at Lier skal lykkes med høy kvalitet i opplæringen i alle klasserom og verksteder bruker vi profesjonelle læringsfellesskapet som metode i arbeidet med utviklingsområdene våre.

• Jeg mestrer – tilrettelegging: Tilpasset opplæring, læringsfremmende tilbakemeldinger/VFL og Dysleksivennlig skole.
  • Jeg hører til – klassemiljø: Relasjon, ansatte som rollemodell, klasseledelse og VIP-makkerskap.
  • Jeg blir hørt – elevmedvirkning: Eleven som ressurs og aktiv deltaker i egen læring og utvikling.
  • Samarbeid skole – arbeidsliv: Relevant opplæring, entreprenørskap, Ungdomsbedrift og Internasjonalisering.
  • Helsefremmende skole - trivsel: Gratis skolemåltid, RØRE, Elevtjeneste og Elevidrettslag
  • Målet for Lier vgs. er at flere skal fullfører videregående opplæring og tilegne seg kompetanse, ferdigheter og holdninger det er behov for i arbeidslivet.
  • Tilpasset opplæring er skolens prioritert utviklingsområde.
  • På Lier betyr dette at lærerne skal tilrettelegge vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle elever får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
  • Skolens ledelse skal sørge for gode strukturer, rammer og kompetanseheving. Leder støtter og legger til rette for at lærere sammen utvider og bruker sin didaktiske verktøykasse.

Skolens virksomhetsplan bygger på Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen og Viken fylkeskommunes styringssignaler for 2022:

• Oppdragsbrev til de videregående skolene
  • Rammeverk for læring og ledelse

For Lier vgs. bety dette at:

• Flere skal fullføre videregående opplæring og tilegne seg kompetanse, ferdigheter og holdninger det er behov for i arbeidslivet.
  • Alle skal ha et godt lærings- og arbeidsmiljø fritt for undertrykkelse, vold, hets, mobbing og diskriminering.
  • Det er mindre sosiale og økonomiske forskjeller mellom innbyggerne.
  • Bærekraft og klimabevissthet en integrert del av utvikling og drift.

For Lier vgs. betyr dette også at:

• Vi er opptatt av at alle elever gjennomfører opplæringen
  • Vi er opptatt av at elever med ulike utfordringer blir møtt på ulike måter​
  • Vi er opptatt av at alle elever blir best mulig rustet for videre liv