London, England: Ressurssenteret for elever med autismespekterdiagnoser
Utveksling mellom elever på ressurssenteret og elever fra Inclusive Learning ved West London college. Utvekslingen med West London College åpner for helt nye opplevelser og mestring for en gruppe som i utgangspunktet har behov for mye forutsigbarhet. Her reiser elevene fra ressurssenteret sammen med ansatte de kjenner, som kan tilrettelegge og skape trygge rammer under utenlandsturene.
Lier har en tilrettelagt avdeling med mellom 25 og 30 elever, hovedsakelig med autismediagnoser, men også elever med andre diagnoser. Disse elevene går på Ressurssenteret. Tilrettelegging og inkludering er viktig for alle skoleløp der målet er å komme ut i jobb i samfunnet. Å ha en jobb å gå til har helt klare gevinster for denne gruppen som kan stå i fare for å stå på utsiden av samfunnet i voksenlivet. Skolen ønsker å forske mer i hvordan vi som skole kan bli bedre innenfor dette kunnskapsfeltet, både som skole og rådgiver for andre skoler.
Engelsk storbyskole ble inspirert av Lier videregående
London, England: Vg2 helsearbeiderfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeid, Vg2 Salg, service og reiseliv
3-ukers college- og praksisutveksling for 4-årige dobbeltkompetanseløp Vg2 Helsearbeiderfaget og Salg, service og reiseliv og 2-ukers college- og praksisutveksling for Vg2 Barne- og ungdomsarbeid på West London College (WLC) i England. Vi sender hele grupper fra de 4-årige dobbeltkompetanseløpene, 9 elever fra Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget i tillegg til 2 programfagslærere og 2 fellesfaglærere i samfunnsfag og engelsk. Elevene bor hos britiske vertsfamilier. Prosjektet er utvidet til reell utveksling, der WLC også sender elever og lærere til Lier. WLC har 5-6000 elever, mange med flerkulturell bakgrunn og ulike levekår, noe som gir våre elever innsikt i ulike livsbetingelser i Europa. Arbeidskulturen i England er mer hierarkisk oppbygd enn den norske, og gir elevene perspektiver på ulik yrkesutøvelse og ulike arbeidskulturer.
Leipzig, Tyskland: Vg2 Ambulansefag
2-ukers skole- og praksisutveksling for Vg2 ambulansefag, 5 elever, 2 lærere og en ambulansearbeider (instruktør) til Die Johanniter-Akademie i Leipzig, Tyskland. Helseforetaket Vestre Viken HF er sentral part og tilbyr fremtidige lærlinger internasjonal arbeidsutveksling i deler av læretiden. Samarbeid om utvikling av felles prosedyrer for nødetater, sikring av pasienter og responstid.
Bamberg; Tyskland: Vg2 Blomsterdekoratør, Vg2 elektro, Vg2 salg service og reiseliv
Elev- og ansattutveksling (6 ansatte og 9 elever) på Staatliches Berufsschulzentrum Bamberg I und III i Tyskland. Prosjektet har fokus på digitalisering i undervisningen, integrering av FNs bærekraftsmål i skolens ordinære opplæring samt erfaringsutveksling med mulighet for utplassering i bedrift innenfor programfagene.
3-årig strategisk partnerskap: Vg2 barne- og ungdomsarbeider, Vg3 Påbygging til studiekompetanse
Partnerskapet er lagt opp som et forskningsprosjekt for både elever og ansatte der vi har som mål å øke studentenes trivsel på skolen. Vi begrenser forskningsarbeidet til to sentrale områder: vurderingspraksis og motivasjon (hvordan vi kan bygge utholdenhet og motstandskraft gjennom forskjellige motivasjonsteorier). Prosjektet har tre deltakerskoler i tillegg til oss; St. Hallvard videregående skole i Lier, West London College i London og Seinäjoki videregående skole i Finland. Til sammen har skolene et stort mangfold. Lier videregående skole er koordinator for prosjektet.