- Målgruppe: Alle elever som skal på skoledebatter og valgtorg
- Aktuelle fag: Alle
- Antall deltakere: Ubegrenset
- Tid: En-to skoletimer før valgtorg + inntil en time etter valgtorg
- Nødvendig utstyr: Mobiltelefoner eller PCer, tilgang på internett og nettadresser til valgomater
- Passer sammen med: Denne øvelsen kan gjerne følges opp med Øvelse 6, Fisketuren, om fordelingspolitikk.
Før skolen får besøk av ungdomspartiene oppfordrer vi dere til å gjennomføre følgende:
Be elevene
- Teste hvilke partier de vipper imot ved bruk av valgomater for eksempel i NRK og Aftenposten. Valgomatene indikerer politiske sympatier, men er ikke dekkende for alle meninger. Særlig gjelder det lokale saker. Spørsmålene i valgomaten bør gjennomgås i forkant.
- Orientere seg ved å finne partienes ungdomskandidater.
Oppgaven legger til grunn at begrepet "ungdomskandidater" er kandidater under 30 år.
Elevene velger ønsket antall partier og sjekker kandidatenes fødselsår fra valglistene.
- Formulere spørsmål til partiene de kan vurdere å stemme på i skolevalget. Ta gjerne utgangspunkt i hva hver enkelt elev er mest opptatt av og formuler spørsmål: Hva mener partiet/partiene om dette?
Når elevene skal formulere spørsmål til partiene før skoledebatter og valgtorg, kan de settes sammen i grupper etter tema.
Spørsmål til alle partiene kan brukes i valgdebattene. Den lokale skole må selv bestemme hvor spørsmålene skal sendes inn og om det er noen tidsfrist for å sende inn spørsmål.
Det kan også åpnes for spørsmål fra salen under debatten. Spørsmålene bør sendes inn senest en time før debatten begynner. Blir ikke forberedte spørsmål tatt opp i debatten i plenum, kan elevene stille dem på valgtorget etter debatten. Spørsmål til enkeltpartier passer best å stille på valgtorg etter skoledebatten.
Oppsummer erfaringene med klassen etter valgdebatt og valgtorg
- Fikk elevene svar på spørsmålene sine?
- Klarte de å lande på parti å stemme på?
- Er det noen som vil dele hvordan de har resonnert da de valgte parti?
NB! Ingen skal bli spurt om hvilket parti de støtter.
Supplerende etterarbeid ved skoledebatt/valgtorg
Skriv en drøftingsoppgave basert på ett spørsmål som ble stilt til partiene på valgtorget eller i skoledebatten.
Variasjon 1.1: Valgomatresultat
Når elevene har testet en valgomat, skriver de navnet på partiet de fikk etter testen på en lapp. Lappene samles inn og telles opp.
- Hvordan ble valgomatresultatet for klassen?
- Sammenlign valgresultatet i klassen med resultatene fra foregående kommunestyre-/fylkesting- eller stortingsvalg.
Variasjon 1.2: Dagens unge politiker
Som forberedelse til skoledebatter og valg, kan elevene presentere «Dagens unge politiker».
- Elevene fordeler kandidatene mellom seg og presenterer dem for klassen.
- Alle ungdomskandidater bør bli presentert.
Variasjon 1.2.1: Hvordan ble ungdomskandidatene engasjerte og aktive i politikken?
Når ungdomskandidater skal presenteres, kan dere velge ut ett av spørsmålene de har fått, for eksempel hvordan kandidatene ble engasjert.
- Finnes det likheter mellom dem i hvordan de ble engasjert og valgte å melde seg inn i et parti?
- Er det noen tydelige forskjeller mellom kandidatene?
- Svarer kvinner og menn likt eller ulikt?
- Har elevene selv blitt engasjert av noe tilsvarende - eller noe helt annet?
- Har noen opplevd at det å bli provosert fører engasjement?