Vinnerne av beste ungdomsbedrift ble Care´y UB. Bedriften består av Emma Rohr Slåtto, Emma Eikenes, Emma Sørgård, Eirin Børset og Ida Marie Sebu.
Kristoffer Støa
Ungdomsbedriftene ble representert av elever på vg2 studiespesialisering, vg1 og vg2 på salg, service og reiseliv, og i tillegg deltok tre ungdomsbedrifter fra Hønefoss vgs.
Vinnere av beste ungdomsbedrift ble Care´y UB. De har fokus på bærekraft. De selger egenproduserte «clutch’er» (små vesker). Clutchen er heklet av resirkulerte t-skjorter. En del av overskuddet skal gå til Kreftforeningen. Det viser de også ved å hekte en nål - «rosa sløyfe» - på hver clutch.
Vinnerne av «beste salgsteam» ble Remodel UB, som «redesigner» klær. De forlenger levetiden til kundenes klær. Kunden leverer inn klær, og jentene i Remodel UB «gir disse nytt liv», ved å sy om klærne.
Tonje Fridén
Vinnerne av «beste videopitch» ble Beredskap 24/7 UB. De selger beredskapspakker til familier, enkeltpersoner og husholdninger som ønsker å styrke egenberedskapen i hjemmet. De retter seg spesielt mot lokalsamfunnet i Ringerike og nærområdene, der de ønsker å øke bevisstheten rundt viktigheten av å være forberedt på uforutsigbare situasjoner.
Tonje Fridén
Vinnerne av «beste logo» ble Fore UB. De er fem gutter som selger brukte golfballer. De samler inn, vasker og pakker golfballene i esker - klare for salg.
Tonje Fridén
Vinnerne av «beste markedsføring» ble Knot UB. De er fem gutter som selger stilfulle «ascot’er» (pene skjerf). Knot UB har et samarbeid med Aurora på Kilemoen, som syr ascot’ene for gutta.
Tonje Fridén
I tillegg til vinnernes forretningsidéer var det et stort og variert utvalg av produkter fra alle ungdomsbedriftene. Noe av utvalget var egenproduserte «spill»-kort, lokalpresset eplejuice, gavepakninger satt sammen av lokalmat og drikke, håndlagde såper, vesker, belter, vedlikehold og husarbeid for eldre og uføre m.m.
Tekst: Heidi Bukten