- Presentasjon
- Menneskerettighetene
- Øvelse – Ny planet
- Refleksjon og oppsummering
- Evaluering
Øvelse: Ny planet
Tid: 45-60 minutter.
Utstyr: Flippoverark, tusjer/penner og kopi av FNs Verdenserklæring om menneskerettighetene.
Mål: Reflektere over hvilke rettigheter man mener er viktig, og lære mer om menneskerettighetene.
Gjennomføring:
Be elevene å sette seg inn i følgende situasjon. Det er oppdaget en ny planet i verdensrommet. Den er foreløpig ubebodd, men det er fullt mulig for mennesker å bo der. Man har mulighet til å dyrke jorden, og skaffe alt man trenger for å leve et godt liv. Dere er heldige, dere er de første menneskene som skal bo der! Alt ligger til rette for at det skal bli et godt samfunn å leve i og vokse opp i, men for at dette skal skje, må dere lage noen regler for hvordan man lever fredelig og godt sammen, regler som skal gjelde for dette nye samfunnet. Hvordan skal disse reglene se, ut og hva skal de omfatte?
Del deretter elevene inn i mindre grupper på 4-6 personer, be å sette seg sammen og del ut flippover ark og tusjer/penner til hver gruppe. Be dem lage et navn til den nye planeten, lage regler for menneskene som bo r der og diskutere hva som skal skje med de menneskene som bryter reglene?
Sett av 15-20 minutter til gruppearbeidet der de diskuterer og noterer ned resultatet. Be gruppene deretter å presentere sine forslag i plenum. La hver gruppe fullføre sin presentasjon før de andre stille spørsmål. Når alle gruppene har presentert sine nye planet, kan man ta opp noen spørsmål for refleksjon i plenum (debrifing), f.eks: Var det vanskelig å bli enige om hvilke regler som skal gjelde på den nye planeten, i tilfelle, hvilke regler var det diskusjon om? Hva var bakgrunnen /inspirasjonen for de reglene som ble satt opp?
Be elevene gå tilbake til sine grupper. Del ut FNs Verdenserklæring om menneskerettighetene og be gruppen se om det er noen av de reglene som de selv har laget som stemmer overens med artiklene i menneskerettighetserklæringen. I tilfelle be dem å markere dette ved å skrive opp nummeret på den aktuelle menneskerettighetsartikkelen ved siden av de reglene de har laget for den nye planten. Gi gruppene 15 minutter til dette før de igjen presenter i plenum, denne gang om hvilke menneskerettigheter som er representert i deres regler på sin nye planet.
Debrifing:
- Er det spesielle artikler i menneskerettighetserklæringen som går igjen hos de ulike gruppene?
- Hvilke rettigheter er ikke representert på den nye planten? I tilfelle, hvorfor?
- Er det noen rettigheter som er viktigere enn andre?
Tillegg:
Del elevene i grupper utfra hvilke land de opprinnelig kommer fra. Etter at de har presentert sin nye planet, går de tilbake i gruppene for å sammenligne dagens situasjon i sitt opprinnelige hjemland med de reglene de har satt opp for sin nye planet. Hva er likt, hva er forskjellig? etter at de har presentert, kan man igjen gå tilbake i gruppene for å jobbe fram forslag til hva som skal til, og hvordan dette kan gjøres, for at situasjonen i deres land skal nærme seg reglene på den nye planeten.
Kilde: Undervisningsmanual, All Different- All Equal, Norges fredslag