Du som søker 3-årig løp Barne- og ungdomsarbeider bør:
- trives med å være sammen med barn og unge
- vise respekt, omsorg og ta ansvar - ha god observasjonsevne
- ha gode samarbeidsevner, være fleksibel og kunne jobbe selvstendig, inkluderende og positiv og klare å omsette teoretiske kunnskaper i praksis
3-årig løp Barne- og ungdomsarbeider gir deg generell studiekompetanse, du har både programfag og fellesfag fordelt på tre år. Etter Vg3 er du kvalifisert til å studere videre ved høyskole/universitet. Dette passer godt for deg om du ønsker å studere videre på høyskole spesielt innenfor fag som har med mennesker å gjøre. Det gir deg både teoretiske og praktiske ferdigheter.
Kvalifiserer ikke til å søke lærling
3-årig barne- og ungdomsarbeiderfag kvalifiserer ikke til å søke lærling etter 3 år. Du har fullført ungdomsretten i løpet av disse tre årene og vil ikke ha ungdomsrett til læretid.
Om programfagene:
PEDAGOGISK ARBEID
Betydningen av lek og aktivitet for læring, utvikling og sosialiseringsprosesser er viktig kunnskap. Observasjon, planlegging, dokumentasjon, vurdering og valg av pedagogiske metoder er grunnleggende i faget. Du lærer om ulike aktiviteter som brukes i det pedagogiske arbeidet for å fremme motivasjon, glede og mestring hos barn og unge. Respekt og toleranse for ulike kulturer ligger til grunn for alt arbeid med mennesker.
KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
Faget handler om de voksne som rollemodell og betydningen av hvordan du kommuniserer med barn og unge. Språket har betydning for personlighetsutviklingen hos barn og unge og du lærer om anerkjennende kommunikasjon som fremmer trygghet og tillit. Empati, respekt og toleranse inngår i faget. Programfaget handler også om samarbeid, gruppeprosesser og konflikthåndtering.
YRKESLIV I BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET
Profesjonell yrkesutøver som barne- og ungdomsarbeider og profesjonalitet i eget arbeid er nødvendig kompetanse. Barn og unges digitale dømmekraft er viktige temaer i faget, på lik linje med kjønnsroller, selvfølelse, mobbing og rasisme. Du lærer om hvordan du kan ivareta brukermedvirkning og hvordan ulike kulturer og livssyn kan være en ressurs i det pedagogiske arbeidet. Rettigheter og plikter i arbeidslivet er også en del av faget.