Aktivt skolebibliotek

-Jeg leser mer fordi klassen besøker skolebiblioteket, sier FBIE-elev Mathias Luneborg. På Åssiden vgs. bruker flere klasser skolebiblioteket aktivt som læringsarena. En effekt av det er gode utlånstall på skjønnlitterære bøker. 

Elev låner bok på skolebibliotek - Klikk for stort bildeMathias Luneborg låner en bok av skolebibliotekar Rigmor Støa

Jeg pleier å låne bøker her. Det er fint at vi kan låne gratis og at skolebiblioteket bestiller inn bøker vi ønsker oss. For meg går det mest i tegneserier, Manga og fagbøker om insekter. 

Det forteller førsteklassing Mathias Luneborg. Sammen med klassen sin på avdeling for frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign bruker han jevnlig skolebiblioteket i undervisningen. Hans medelev Natasha Gomes Nymoen er enig i uttalelsen og legger til at hun synes biblioteket har godt og variert utvalg.  -Vi bruker skolebiblioteket mest i engelsktimene og jeg leser derfor mest bøker på engelsk, helst fantasy og stort sett bokserier, sier hun og ramser opp flere titler hun har lest inneværende skoleår. Sammen anslår de at klassen deres bruker en undervisningsøkt på biblioteket omtrent hver tredje eller fjerde uke. 

Gode utlånstall

Det er de ikke alene om. Flere lærere ved skolen tar aktivt i bruk biblioteket som læringsarena. Aktivitetsnivået gjør tydelige utslag i utlånsstatistikken.  -Vi låner ut mest skjønnlitteratur. Både romaner, manga og andre tegneserier lånes det mye av. Mange av bøkene er engelskspråklige, sier skolebibliotekar Rigmor Støa, som gleder seg over at biblioteket blir brukt av elevene. 

fire elever på biblioteket - Klikk for stort bildeElever fra vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign f.v Zuzanna Tarnowka, Natasha Gomes Nymoen, Mathias Luneborg og Aisha Mohamud.

Sosial læring

Førsteklassingene fra FBIE er positive til bruken av skolebiblioteket i undervisningen. -Det er koselig stemning her. Jeg får litt “game night” følelse. Det et veldig bra utvalg av spill her og etter oppgavene er gjort får vi ofte mulighet til å spille, forteller Luneborg. 

Elevene mener den sosiale effekten av å være på biblioteket er minst like viktig som det faglige læringsutbytte. -Det er mer sosialt her. Vi prater ofte om litt andre ting, sier Zuzanna Tarnowka. De tror bibliotekbesøk kan bidra til økt trivsel i klassen og mer variasjon i skolehverdagen.  Ofte kan det være en kombinasjon av faglige og sosiale mål i ett og samme bibliotekbesøk. Et eksempel er at et premiss spillaktiviteten er at elevene utelukkende snakker engelsk mens de spiller, for å trene muntlige ferdigheter.