Lærere fra Åssiden vgs. i prosjektet Unite for Equality. Fra venstre Inger Lise Uhlen, Kristin Morlandstø, Ana Sieder og Marit Holtet Samuelsen-VI har laget elevaktive undervisningsopplegg der elevene må ta stilling til aktuelle dilemmaer og bli bevisstgjort på egne holdninger knyttet til kjønn og likestilling, sier Ana Sieder, en av deltakere dra Åssiden vgs.
Undervisningsoppleggene er utarbeidet i samarbeid med deltakere fra de fem andre landene, Latvia, Polen, Portugal, Litauen og Tyrkia. Gjennom ulike perspektiver fra idrett, litteratur, foto og visuell kunst skal elevene bygge kompetanse om det viktige temaet.
Ana Sieder og Marit Holtet Samuelsen er to av Åssiden vgs. sine deltakere i prosjektetProsjektgruppa på Åssiden vgs. har tilhørighet på avdeling for medier og kommunikasjon og kroppsøving. Deltakerne tester undervisningoppleggene i egne klasser.
-Det har vært utelukkende positiv respons fra elevene, forteller Sieder, som også er internasjonal koordinator ved Åssiden vgs.
Prosjektet strekker seg fra 2023 til 2025. I løpet av perioden skal de 30 deltakerne samles i alle seks deltakerland. Samlingene i Latvia, Tyrkia og Polen er allerede gjennomført. I november samles prosjektgruppa i Portugal, mens turene i 2025 går til Litauen i mars og og Norge i september.
De 30 deltakerne i prosjektet Unite for Equality i PolenProsjektets mål er:
- oppmuntre elever til å håndtere likestillingsproblemer på et nivå hvor de kan se konkrete resultater, for å motivere dem til å gjøre en forskjell.
- øke forståelsen av likestilling blant deltakere på partnerskolene
- rutinemessig tilby likestillingsundervisning i skolen.
- sikre at lærere får profesjonell opplæring i banebrytende metoder for undervisning om likestilling
Prosjektet vil produsere:
- Verktøykasse for undervisning om likestilling (IO1)
- "Den europeiske likestillingsportalen" (IO2)
- Europeiske retningslinjer for likestillingssensitiv skolegang (IO3)
- øke engasjementet i likestillingsaktiviteter både i og utenfor skolen ved å kombinere likestillingsundervisning med kunst.