Fra venstre: Maja Kristin Kophamer(lærer), Zahir Abbas Habibi, Sondre Mathias Klype, Alvaro Diego Høydal, Svitlana Artiukh, Liubov Zavhorodnia, Edgardo Daniel Vidal Salinas(lærer)Denne uka er 11 elever og to lærere fra vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon i Finland for å kickstarte samarbeide om kunstig intelligens med en videregående skole i byen Esbo. Her vil de utforske hvordan finske lærere og elever bruker kunstig intelligens i opplæringen, og starte et innovativt KI-prosjekt om tilpassa opplæring.
Utvikle et verktøy for lærere
Ideen er å utvikle et planleggingsverktøy for lærere som kan generere gode, tilpassede undervisningsopplegg til elever med ulike læringsbehov. -Planen er å begynne med fagene IKT og matematikk. Vi skal lære programmet\chatboten å produsere undervisningsopplegg etter gitte kriterier, forteller Salinas.
Det langsiktige målet er å utviklet den til å bli så avansert at en lærer som eksempelvis har en elev med en bestemt lærevanske kan “bestille” undervisningsopplegg tilpasset lærevansken. Programmet\chatboten vil da kunne generere et opplegg med lang tekst, kort tekst, visuelle fremstillinger og oppgaver, språk og faglig nivå basert på elevens evner og foretrukne måter å lære på.
Prosjekt i startgropa
Salinas understreker at dette er drømmen, men at det er en lang vei for å komme dit. Prosjektet er foreløpig i startgropa og inneværende uke i Finland handler om å bli kjent med samarbeidspartneren i Finland både faglig og sosialt. Delegasjonen fra Åssiden vgs. har forberedt en undersøkelse som skal kartlegge de finske kollegenes bruk av kunstig intelligens i dag. Elevene skal også gjennomføre en workshop i programmering for finnene, i tillegg til å presentere Åssiden vgs. og norsk skolesystem.
Elevene forteller samstemt at de både gleder seg til det faglige innholdet, men også de sosiale og kulturelle opplevelsene reisen har å by på: - Vi gleder oss til å møte nye mennesker, praktisere engelsk og bli kjent med den finske kulturen, forteller de.