I samtale om nettmobbing. Elevene Suraphat Thurapna (f.v.), Elias Sjemmedal Bottolfsen, Leah Madelen Smeland Henriksen og Ana Laura Sieder, internasjonal koordinator
-Vi lærer om konsekvenser og forebygging av nettmobbing. Nettmobbing kan i verste fall føre til kroppspress, dårlig selvbilde og selvskading, sier Leah Madelen Smeland Henriksen, Elias Sjemmedal Bottolfsen og Suraphat Thurapna. Sammen med en håndfull medelever på helse- og oppvekstfag deltar de i prosjektet Digi Life, der de sammen med utvalgte elever fra skoler i Frankrike og Tyrkia jobber med nettmobbing fra ulike innfallsvinkler. Etter intervjuet skal de i gang med filminnspilling som viser et typisk forløp av nettmobbing. Senere samme dag skal de spille inn podcast på engelsk, der de drøfter temaet.
-Anbefaler det 100% til andre. Det er en spennende måte å utfordre seg selv på.
Det sier Elias Sjemmedal Bottolfsen om opplevelsen med det internasjonale prosjektet så langt. Han beskriver at både reising uten foresatte og det å være vertskap for internasjonale medstudenter opplevdes som litt skummelt i forkant, men at bekymringene var unødvendige.
Leah Madelen Smeland Henriksen(f.v:), Elias Sjemmedal Bottolfsen og Suraphat Thurapna fra helse- og oppvekstfag forteller om sine opplevelser. -Det har gått bedre enn jeg trodde. I tillegg har jeg lært mye språklig og sosialt. Blant annet blir man veldig bevisst på hvordan man bruker og kan bruke kroppsspråk til å kommunisere, fortsetter Elias. Leah og Suraphat bekrefter opplevelsen. Spesielt under oppholdet i Frankrike tidligere i vår fikk de prøvd ut kroppsspråk som kommunikasjonsform. -Franskmenn er nok veldig stolte av språket sitt og ønsker heller å snakke fransk enn å prøve seg på engelsk, sier Elias. Suraphat demonstrerer hvordan peking, kart og tegning ble viktig når vertsfamilien hans skulle hjelpe han med å forstå hvordan fransk kollektivtransport fungerer. Men det er ikke bare språk og busstilbudet de tre elevene opplevde som annerledes i Frankrike.
-Skoledagene der var mye lengre enn våre og alt var mye strengere. Skolen vi samarbeider med i Frankrike er privat og religiøs, så de har gudstjeneste på skolen. Vi har også lært at det nok er mindre nettmobbing i Frankrike, i alle fall på den skolen, fordi de bruker mindre sosiale medier enn oss. De bruker stort sett bare WhatsApp, forteller de tre.
I løpet av norgesoppholdet skal de franske og tyrkiske gjestene få oppleve både 17. maifeiring og skogturer på Spiralen og Kjøsterudjuvet. -Det er mange sosiale arrangementer på fritiden også, i tillegg til det faglige som skjer i løpet av skoledagen, forteller Leah. De tre håper gjestene liker oppholdet i Norge og gleder seg til høsten, da de selv skal reise på besøk til Tyrkia.
-Vi anbefaler flere elever å melde seg på internasjonale prosjekter. Det er mange nye opplevelser og man får utviklet seg selv og språket, sier de tre som til daglig går i hver sin vg2 klasse som aktivitør, hudpleier og helsefagarbeider.