Nettmobbing i internasjonalt prosjekt

Leah, Suraphat og Elias er blant elevene som samarbeider om temaet nettmobbing på tvers av landegrenser! Denne uka har vi besøk av elever og lærere fra Tyrkia og Frankrike.  

tre elever og lærer i samtale på gressplen - Klikk for stort bildeI samtale om nettmobbing. Elevene Suraphat Thurapna (f.v.), Elias Sjemmedal Bottolfsen, Leah Madelen Smeland Henriksen og Ana Laura Sieder, internasjonal koordinator

 

-Vi lærer om konsekvenser og forebygging av nettmobbing. Nettmobbing kan i verste fall føre til kroppspress, dårlig selvbilde og selvskading, sier Leah Madelen Smeland Henriksen, Elias Sjemmedal Bottolfsen og Suraphat Thurapna. Sammen med en håndfull medelever på helse- og oppvekstfag deltar de i prosjektet Digi Life, der de sammen med utvalgte elever fra skoler i Frankrike og Tyrkia jobber med nettmobbing fra ulike innfallsvinkler. Etter intervjuet skal de i gang med filminnspilling som viser et typisk forløp av nettmobbing. Senere samme dag skal de spille inn podcast på engelsk, der de drøfter temaet. 

-Anbefaler det 100% til andre. Det er en spennende måte å utfordre seg selv på.

Det sier Elias Sjemmedal Bottolfsen om opplevelsen med det internasjonale prosjektet så langt. Han beskriver at både reising uten foresatte og det å være vertskap for internasjonale medstudenter opplevdes som litt skummelt i forkant, men at bekymringene var unødvendige. 

tre elever i samtale på benk - Klikk for stort bildeLeah Madelen Smeland Henriksen(f.v:), Elias Sjemmedal Bottolfsen og Suraphat Thurapna fra helse- og oppvekstfag forteller om sine opplevelser.

 -Det har gått bedre enn jeg trodde. I tillegg har jeg lært mye språklig og sosialt. Blant annet blir man veldig bevisst på hvordan man bruker og kan bruke kroppsspråk til å kommunisere, fortsetter Elias. Leah og Suraphat bekrefter opplevelsen. Spesielt under oppholdet i Frankrike tidligere i vår fikk de prøvd ut kroppsspråk som kommunikasjonsform. -Franskmenn er nok veldig stolte av språket sitt og ønsker heller å snakke fransk enn å prøve seg på engelsk, sier Elias. Suraphat demonstrerer hvordan peking, kart og tegning ble viktig når vertsfamilien hans skulle hjelpe han med å forstå hvordan fransk kollektivtransport fungerer. Men det er ikke bare språk og busstilbudet de tre elevene opplevde som annerledes i Frankrike.  

-Skoledagene der var mye lengre enn våre og alt var mye strengere. Skolen vi samarbeider med i Frankrike er privat og religiøs, så de har gudstjeneste på skolen. Vi har også lært at det nok er mindre nettmobbing i Frankrike, i alle fall på den skolen, fordi de bruker mindre sosiale medier enn oss. De bruker stort sett bare WhatsApp, forteller de tre. 

I løpet av norgesoppholdet skal de franske og tyrkiske gjestene få oppleve både 17. maifeiring og skogturer på Spiralen og Kjøsterudjuvet. -Det er mange sosiale arrangementer på fritiden også, i tillegg til det faglige som skjer i løpet av skoledagen, forteller Leah. De tre håper gjestene liker oppholdet i Norge og gleder seg til høsten, da de selv skal reise på besøk til Tyrkia. 

-Vi anbefaler flere elever å melde seg på internasjonale prosjekter. Det er mange nye opplevelser og man får utviklet seg selv og språket, sier de tre som til daglig går i hver sin vg2 klasse som aktivitør, hudpleier og helsefagarbeider.