3.1 Vi gir tilpasset opplæring. Skolen har som mål at elevene fullfører sitt utdanningsprogram og oppnår de resultatmål som er satt for den enkelte elev. Vi blir godt kjent med elevene, deres interesser, læringsstrategier og ambisjoner. Både elev og lærer kjenner til hvordan eleven lærer best, og opplæringen tilpasses dette. Vi arbeider utradisjonelt for å møte enkeltelevens spesielle opplæringsbehov, og er bevisste på at alle har rett til tilpasset opplæring, uavhengig av forutsetninger. Vi utvikler vår sosialpedagogiske kompetanse og trener på å møte elever med ulike forutsetninger og kulturell bakgrunn.
3.2 Vi samler kunnskap om enkelteleven. Ingen starter med blanke ark, men alle får nye muligheter. Vi skaffer oss systematisk kunnskap om elevene gjennom mange kanaler, for eksempel foresatte og eksternt støtteapparat.
3.3 Vi har medvirkning i undervisningen. Vi tydeliggjør for enkelteleven hva som skal til for å oppnå optimale resultater gjennom elevsamtaler og veiledning. Varierte metoder bidrar til individuelt tilpasset opplæring, og både profesjonsteamene og basisgruppene er arenaer for dette arbeidet.
Elevene har valgmuligheter i arbeidsmåte, oppgavetyper og faglig nivå, og vi finner faglige innfallsporter via elevenes interesser. Vi evaluerer elevenes læringsutbytte systematisk, og elevene evaluerer både egne og andres arbeider og produkter.
3.4 Vi har ro og trygghet. Vi sørger for gode arbeidsforhold for elevene. Vi har ro i timene og er tydelige på hvilken atferd som er akseptabel i arbeidsrom og verksteder. Fellesskapets grenser markeres ved at vi har nulltoleranse for krenkende handlinger og språkbruk. Voksne er til stede i kantiner og fellesområder.
3.5 Vi har fokus på minoritetselever. Vi er en flerkulturell skole og mangfoldet er en ressurs og en forpliktelse. Vårt menneskesyn kommer til syne ved at vi verdsetter ulikhetene og tar i bruk de kulturelle forskjellene i opplæringen. Vi utvikler pedagogisk kompetanse spesielt rettet mot våre minoritetselever.
3.6 Vi har velfungerende elevdemokrati. Skolen tillitsvalgte og elevrådsrepresentanter har egne forum hvor de kan ta opp sine saker. De har reell medvirkning og medbestemmelse i skolen.