Forsker på undervisningen

Hvordan fungerer planlagt undervisning i praksis? Lærerne på Buskerud vgs. forsker på egen praksis. I uke 4 gjennomfører vi forskningstimen.

Elever sitter og gjør kjemiforsøk på naturfagsrom. - Klikk for stort bildeLærerne på Buskerud videregående skole studerer egen undervisning (Lesson Study). I uke 4 gjennomføres forskningstimen i utvalgte klasser. Jørn-Are Longfjeld

I uke 4 gjennomfører skolen en lærerskolering i en undervisningstime på 90 minutter, og mange klasser blir berørt i gjennomføringen. Berørte klasser får en noe annerledes undervisningsøkt enn de er vant til.  

Her er informasjon om hvordan klasser kan bli berørt og litt om bakgrunnen for at skolen gjennomfører denne skoleringen for lærerne våre. 

For berørte klasser

Klassen er del av en forskningstime: 

  • I de første cirka 45 min gjennomføres undervisning av en lærer. Flere lærere er observatører og ser på hvordan valg av pedagogiske metoder faktisk fungerer. 
  • I de siste cirka 45 min jobber klassen selvstendig, hovedsakelig uten lærer. De får oppgaver de skal jobbe med i denne delen av økta.  
  • Mer informasjon om økta seinere i denne artikkelen. 

Klassen er berørt ved at deres faglærer skal delta i en forskningstime som skal gjennomføres i en annen klasse:

  • Lærer er opptatt i hele økten på 90 minutter i annen klasse (forskningstime) 
  • Klassen får eget arbeid og arbeider selvstendig i hele økta, hovedsakelig uten lærer. 
Forskningstime
Klasser som ikke blir berørt Klasser med forskningstime Klasser der lærer deltar i forskningstime i en annen klasse
1ELA, 1NAA, 1NAB, 2HD, 2LG, 2AMK, 2STA, 3PBA 1BAA, 1ELB, 1HOA, 1NAC, 1RM, 2SR, 1TIB, 1TIC, 2KJ, 1STA, 1STB, 2STB, 3STB 1BAA, 1BAB, 2AG, 2TM, 2EL, 1HOB, 2BU, 2HE, 1RM, 2KO, 1SR, 2SR, 1TIA, 1TIC, 2KJ, 1ID, 2ID, 3ID, 3STA, 3STB, 3PBB

Bakgrunnen for at skolen gjennomfører forskningstimen 

Elevenes læring, utvikling og motivasjon står i sentrum for alt skolen gjør. Dette understreker viktigheten av at det profesjonsfaglige fellesskapet ved skolen er i en kontinuerlig videreutvikling. Kompetansen hos lærerne utvikles både kollektivt og individuelt. Dette er en del av skolens oppdrag gjennom Opplæringslov, forskrift og lærernes egen arbeidsavtale. 

Buskerud videregående skole har arbeidet med profesjonsutvikling over lang tid blant annet med tyngde på inkluderende praksis, danning, vurderingsarbeid, klasseledelse, faglig utvikling og mye mer. Skolen jobber både i fagmiljøene, i seksjoner og i hele kollegiet med sitt utviklingsarbeid. I forskningstimen som lærerne nå skal gjennomføre i noen klasser i uke 4, bruker lærerne en metode der de samarbeider tett pedagogisk og gjør felles erfaringer om hvordan planlagt undervisning fungerer i praksis og hvordan lærer når fram til elevene. Lærerne forsker her på egen praksis. 

Mer om metoden 

Inneværende skoleår planlegger og gjennomfører lærerne våre en forskningstime sammen med kolleger. Metoden heter Lesson Study (LS), og kan oversettes til forskningstime.  

Arbeidsformen Lesson Study (LS) stammer opprinnelig fra Japan. Metoden er en gruppebasert læringsform som tar utgangspunkt i lærernes egne spørsmål, altså det lærere selv ønsker å finne ut mer om når det gjelder egne elever og undervisning. LS er læreres læring satt i system. (Munthe, Helgevold & Bjuland, 2015:13). Metoden beskrives som en pedagogisk framgangsmåte og tenkemåte som passer godt både i skolen og i lærerutdanningen.  

Metoden gir en systematikk for kolleger å i fellesskap gjøre et dypdykk i planlegging og gjennomføring av en undervisningstime. Dette innebærer at grupper av kolleger sammen utforsker pedagogiske praksis, resonnementer og begrunnelser, og utvikler pedagogisk kunnskap sammen gjennom prediksjon, gjennomføring og refleksjon i etterkant. I tillegg vektlegger metoden formidlingen av kunnskap om praksis gjennom prosessen og i form av deling i etterkant. Gjennom LS arbeidet bygger ansatte i nært samarbeid skolens profesjonsfaglige fellesskap. 

For deg som ønsker flere detaljer om forskningstimen

  • Én lærer gjennomfører undervisningesdelen som utgjør de første cirka 45 minuttene av en 90 minutters økt.  
  • I den resterende tiden etterpå vil klassen få et arbeidsopplegg og jobbe selvstendig. 
  • Den læreren som underviser, kan være den faste læreren, men det kan også være en annen lærer.  
  • Det vil i den første delen være flere lærere inne i klassen enn normalt. Deres oppgave er kun å observere. 
  • Undervisningsopplegget som læreren gjennomfører, har alle lærerne som er i rommet planlagt sammen. Observatørene er ikke aktive i timen og vil ha en tilbaketrukket rolle i timen.  
  • Observatørene observerer hvordan metodevalg og framgangsmåte faktisk fungerer for elevene i klassen.  
  • NB! Det er viktig å understreke at det ikke foregår noen form for elevvurdering i denne timen. Det er bruk av og funksjon til de pedagogiske metodene som er gjenstand for observasjon. Ikke for eksempel den enkelte elevs prestasjoner, og heller ikke lærerens prestasjoner. 
  • Når undervisningstimen på cirka 45 minutter er gjennomført, trekker alle lærerne seg tilbake for å dele erfaringer og observasjoner seg imellom. Elevene får da selvstendig arbeid. Hensikten for lærerne i denne fasen er å lære sammen og vurdere om det de i forkant hadde forutsatt, faktisk stemte når undervisningen ble gjennomført. 

Avsluttende kommentar 

Skolens hovedmålsetning i alt vi gjør er å gi alle våre elever en så god opplæring som mulig der mestring, trivsel og trygghet støtter opp om dette arbeidet. På denne veien trenger våre lærere selv å være i en lærende og utviklende prosess. Enkelte metoder involverer da nært samarbeid med kolleger i selve gjennomføringen, og et slikt tiltak er Lesson Study. Forskningstimen i denne metoden berører mange klasser og elever, og det betyr mye for oss at dette lærerutviklingstiltaket blir tatt godt imot av foresatte og elever, og ikke minst at den oppleves trygg for elevene.

På vegne av skolens ansatte, ledergruppe og meg, håper vi at ulempene det måtte få for berørte klasser og elever ikke oppleves for store, og at dere ser nytten av at lærerne får litt tid til felles observasjon og refleksjon av pedagogisk praksis. 

Vennlig hilsen 

Ylva Blomberg, rektor