Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø

"Alle elever i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring." Paragraf 9A-1 i Opplæringslova. 

Kapittel 9A i opplæringsloven slår fast at elevene skal ha det trygt og godt på skolen, slik at de trives og kan lære best mulig. Reglene gir elevene en individuell rett og inneholder en fremgangsmåte for hvordan skolen skal jobbe på best mulig måte med skolemiljøet. 

Les mer om at alle har rett til et trygt og godt skolemiljø.

Hele skolens ansvar 

Alle ansatte på skolen har aktivitetsplikt og rektor har det øverste ansvaret. 

Alle på skolen har plikt til å bidra og rektor har det øverste ansvaret for at skolemiljøet er trygt og godt for alle. Skolen skal jobbe forebyggende og informere og involvere elever, foresatte og ulike råd og utvalg i arbeidet. 

Skolens forebyggende tiltak/systematiske arbeid: 

  • Startsamtaler 
  • VIP-makkerskap 
  • VIP-informasjon om psykisk helse i skolen 
  • Elevtjeneste  
  • Skolens innsatsteam
  • Miljøveileder  
  • Ravning  
  • Foreldremøter 
  • Elevsamtaler 
  • Tilretteleggingsmøter  
  • Klasselærerråd 
  • Klasseteam  
  • Klassens time 
  • Tverretatlig samarbeid 

I opplæringsloven står det at alle ansatte på skolen har en aktivitetsplikt for å sikre elevene et trygt og godt psykososialt arbeidsmiljø. Denne plikten går ut på å: 

  • Følge med 
  • Gripe inn 
  • Varsle 
  • Undersøke 
  • Sette inn tiltak 
  • Dokumentere 

Definisjon av mobbing

"En person er mobbeteller plaget når han eller hun gjentatte ganger over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra enten en eller flere personer." Olweus, 1992. 

"Med mobbing eller plaging forstår vi psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner og/eller grupper. Mobbing forutsetter et ujevnt styrkeforhold mellom offer og plager, og at episodene gjentas over tid". Roland og Vaaland, 2003. 

Trakassering er et engangstilfelle av å bli utsatt for psykisk og/eller fysisk vold rettet mot et offer, utført av enkeltpersoner og/eller grupper. Denne handlingsplanen omhandler mobbing og trakassering på alle nivåer: 

  • Verbal (kallenavn, skjellsord, rasistiske utsagn, uønsket seksuell oppmerksomhet, baksnakking, spydigheter, uthenging) 
  • Sosial (kroppsspråk, blikking, avvisning, herming, utfrysning) 
  • Materiell (få ødelagt klær, eiendeler o.l.) 
  • Psykisk (bli truet, latterliggjort, lurt eller tvunget til å gjøre noe) 
  • Fysisk (bli slått, dyttet, seksuell trakassering eller sparket) 
  • Digital (bli hengt ut eller holdt utenfor på nett, bildedeling, filming uten samtykke) 

Alle elever skal oppleve et trygt og godt skolemiljø, fritt for mobbing og trakassering.

I arbeidet mot krenkelser og mobbing legger vi vekt på:

  • Å bygge opp et godt læringsmiljø på hele skolen 
  • Forebygging er en del av den daglige virksomhet, med spesielt fokus på klasseledelse og gode relasjoner 
  • Å følge nøye med på det som skjer på skolen for å avdekke mobbing og krenkelser 
  • Å løse mobbesaker raskt 
  • Godt hjem – skole samarbeid  

Forebygge mobbing og krenkelser 

For å forebygge mobbing og krenkelser, mener vi det er viktig med en god og strukturert start om høsten. Da jobber vi med relasjoner mellom lærer – enkeltelev, lærer – foresatte, elev – elev og lærer – hele gruppen.

Startsamtalen med elev og foresatt i oppstarten er med på å bygge gode relasjoner og gjør skolen kjent med elevens hjemmeforhold og tidligere skolegang.

Det er viktig at læreren er en tydelig voksen og at det er fokus på god klasseledelse.

Skolestarten skal være forutsigbar og trygg, for å gi alle elever en positiv opplevelse. 

Hva gjør vi?

Hva gjør vi?
Hva/aktiviteter Ansvar Når
Jevnlig tema på ledermøter.   Miljøgruppa   Minst 4 ganger i året 
Oppstartsuke med fokus på bygge klassemiljø og gode relasjoner.  Kontaktlærer og faglærer  Skolestart  
Startsamtaler for alle elever med foresatte vg1 og vg2.  Kontaktlærere   Første skoleuke 
VIP-makkerskap.  Kontaktlærere og faglærere  Hele skoleåret 
Klassebesøk av elevtjenesten og skolens innsatsteam. Elevtjenesten   Ved oppstart og ved meldt behov 
Klassens time. Jobbe med klassemiljø og skape gode relasjoner, elevmedvirkning.  Kontaktlærer i samarbeid med elevrådsrep.  Ukentlig  
Klasseteam. Jobbe med klassemiljø.  Opplæringsleder/ kontaktlærer  4 ganger i året 
Elevsamtaler hvor temaet krenkelser/mobbing blir tatt opp. Enkeltsaker tas opp i klasselærerråd.  Kontaktlærer   Minst to ganger i året 
Opplæringsleder følger opp læringsmiljøet i klassen.  Opplæringsleder   Ved behov 
Foreldremøte med fokus på skolemiljø.  Opplæringsleder/ kontaktlærer/ elevtjenesten  Før høstferien  
Skolen informerer elevrådet om deres rett til innsyn i saker som gjelder det systematiske arbeidet for et trygt og godt skolemiljø. Skolen informerer også om at de har rett til å uttale seg i alle saker som er viktige for skolemiljøet. Rektor inviterer elevene til å ta del i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.  Rektor   Ved skolestart  
Skoleutvalg (SU) Rektor inviterer elevene til å ta del i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.  Rektor   Ved skolestart,  3-4 møter i året 
Sosiale aktiviteter i fellesarealer, som f.eks bordtennis, biljard, basket, ulike konkurranser og puslespill i bibliotek.  Miljøveileder, elevråd og bibliotek  Kontinuerlig  

Aktivitetsplikt

Alle ansatte har plikt til å følge aktivitetsplikten.

Skolen følger rutinene som Viken fylkeskommune har for hvordan vi skal jobbe får å avdekke om noen ikke har et trygt og godt skolemiljø, og hva vi skal gjøre hvis vi har mistanke om mobbing eller krenkelser. I rutinen står det blant annet hvem som har ansvar for hva.

Aktivitetsplikten
Aktivitetsnivå Hva Hvem/ansvar Når
1. Følg med Elevundersøkelsen (anonym)  Rektor/ opplæringsleder   November  
1. Følg med Undersøkelser ved behov, for eksempel oppfølging etter elevundersøkelsen. Ikke anonym  Kontaktlærer gjennomfører. Opplæringsleder følger opp   Etter elevunder-søkelsen
1. Følg med Elevsamtaler   Kontaktlærer/elevtjenesten  Ved behov, minst to ganger i året 
1. Følg med Observasjon av klassemiljø/skolemiljø  Alle elever og ansatte. Ved mistanke si ifra til kontaktlærer/leder  Gjennom hele året 
1. Følg med Foreldremøte   Kontaktlærer/ opplæringsleder   2 ganger i året 
2. Grip inn Alle som jobber på skolen SKAL gripe inn mot krenkelser dersom det er mulig. Alle avdelinger inkludert skolens støttefunksjoner har skolens handlingsplan som tema minst to ganger per skoleår. Alle nyansatte blir kjent med handlingsplanen ved oppstart.  Alle har et ansvar for å gripe inn.  Ledelsen på skolen har ansvar for å gjøre planen kjent  Gripe inn gjelder hele året 
3. Varsle Alle som jobber på skolen varsler sin leder og skolens innsatsteam. Leder varsler rektor. Se Vikens rutiner Alle ansatte på skolen  Varsle gjelder hele året. 
3. Varsle   Undersøk saken videre.   Opplæringsleder/ rektor 
3. Varsle   Sett inn tiltak (aktivitetsplan)  Opplæringsleder/ rektor  
3. Varsle   Dokumenterer det som blir gjort. Se Vikens rutiner. Opplæringsleder/ rektor 
3. Varsle   Rektor følger opp at skolen gjennomfører tiltak i tråd med aktivitetsplanen.  Rektor   Fortløpende  

Rutine for oppfølging

Rutine for oppfølging av aktivitetsplikten
Beskrivelse Ansvar
Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Alle ansatte
Vi skal ha nulltoleranse for krenkelser, slik som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Hatytringer eller indirekte krenkelser som utestenging og isolering skal heller ikke tolereres. Alle ansatte
Alle som jobber i skolen har plikt til å følge med på hva som skjer i klasserom, skolebygninger og på andre arenaer der opplæringen skjer. Alle ansatte
Ansatte skal gripe inn og varsle hvis de får mistanke om eller kjennskap til at elever ikke har et trygt og godt skolemiljø. Alle ansatte
Gripe inn: Varsling skjer til kontaktlærer, opplæringsleder, skolens innsatsteam og rektor. Bruk varslingsskjema (se neste side). Hvis det er mistanke om eller kjennskap til at en ansatt utsetter en elev for krenkelser, skal alltid saken meldes rett til rektor. Alle ansatte
Undersøke: Opplæringsleder/rektor/skolens innsatsteam skal iverksette undersøkelse av saken. Det avholdes møter med elev og foresatte. Kontaktlærer, faglærer og elevtjenesten bidrar i dette arbeidet. Alle ansatte
Aktivitetsplikt: Opplæringsleder/rektor sørger for en aktivitetsplan utarbeides i løpet av en uke. Plan skal vise hva skolen gjør for å følge opp eleven og klassemiljøet for å gjenopprette et godt klassemiljø. Planen skal inneholde dato for evaluering av tiltakene. Aktivitetsplan sendes elev og foresatte. Planen lagres i Elements i egen saksmappe «VGBUSK-§9A-1 meldte saker med aktivitetsplan». Hvis saken gjelder enkeltelev, legges det lenke til elevens opplæringsmappe. Rektor/opplæringsleder (den opplæringsleder som rektor utpeker)

Slik ser vårt notat ut

Internt notat 
Forvaltningsloven  §13-1 

Varsel jf. Opplæringsloven §9A – 4 aktivitetsplikt for å sikre at elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø 

Alle felt 1-5 må fylles ut! 

Rektor oppbevarer notatet og annen dokumentasjon på forsvarlig måte til saken er nærmere utredet og vurderer deretter hvordan dette skal arkiveres ut ifra en totalvurdering av sakens utvikling. 

  1. Når fikk rektor varsel? 
  2. Beskriv kort hvilke parter som er involvert, når den angivelige krenkingen skjedde. (NB, ingen personalopplysninger). 
  3. Beskriv kort hva saken dreier seg om/hva som har skjedd. 
  4. Hva er skolens plan pr nå for å løse problemet som er oppstått? 
  5. Dato og signatur 

Artikkelliste