Internasjonalisering

Hovedmålet for internasjonalisering i videregående opplæring i Buskerud fylkeskommune er tett knyttet til målsettingene for utdanningssektoren og nasjonale utdanningsmål, inkludert fagfornyelsen.

Internasjonal kompetanse er i tillegg en del av allmenndannelsen, ikke minst for ungdom som lever i et flerkulturelt og globalisert samfunn.

Noen felles sentrale mål som løftes frem:

• økt læringsutbytte for elever og lærlinger i videregående opplæring
  • sikre riktig kompetanse til et internasjonalisert arbeidsliv
  • fremme felles verdier og skape god allmenndannelse og flerkulturell kompetanse hos ungdom og i opplæringsvirksomhetene
  • fremme fokus på livsmestring og de øvrige tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanen
  • styrke og utvikle arbeid med internasjonalisering i videregående opplæring gjennom å bygge varige strukturer
  • styrke virksomhetenes kompetanse og samarbeid på tvers av landegrenser innen internasjonalisering
  • økt fokus på konkrete resultater av det internasjonale arbeidet og styrke den europeiske dimensjonen i opplæringen
Veggbilde - Klikk for stort bilde Drammen vgs C Funtek

Gjennom internasjonalisering på Drammen vgs ønsker vi:

• Å utnytte vårt mangfoldige skolefellesskap til å jobbe systematisk for likeverd og samhold på alle arenaer og i alle aktiviteter og slik trigge elevenes nysgjerrighet, evne til refleksjon og kritisk tenking, også på tvers av landegrenser.
  • Å lære elevene språk på en slik måte at de mestrer kommunikasjon med mennesker i andre land og autentiske situasjoner, for slik å oppleve en større forståelse for andre lands kulturer og tilhørende utfordringer i samfunnet.
  • Å lære elevene om betydningen av ytringsfrihet, menneskerettighetene, toleranse og konflikthåndtering slik at de kan være aktive aktører og medborgere som fremmer global toleranse. Dette er særlig viktig i en tid hvor demokratiet er under press i mange land.
  • Å gi elevene personlig erfaring med det språklige og kulturelle mangfoldet som er på Drammen vgs og på våre samarbeidsskoler i Europa, for slik å sikre en bedre forståelse av nødvendig kompetanse og holdningene som trengs av fremtidens globale arbeidstakere. Gjennom å studere og gjennomføre prosjektarbeid om hvordan mangfold fremmes som en positiv ressurs i ulike land får elevene innsikt i sin egen rolle og handlingskompetanse til selv å kunne bidra.
  • Å lære elevene til å tenke innovativt og entreprenørielt, gjennom samarbeid med skoler også utenfor Norge. I fremtidens arbeidsmarked trengs det elever som skaper sin egen arbeidsplass, derfor er entreprenøriell metode viktig her.
  • Å kontinuerlig oppdatere ledernes og lærernes kompetanse i å veilede og utvikle elevene på alle de ovenfornevnte områdene. Den nye overordnede delen av læreplanen for norsk skole presiserer at de tverrfaglige temaene livsmestring, bærekraft og medborgerskap skal gjennomsyre elevenes læringsarbeid.

Finansiering av prosjektene

Prosjektene finansieres hovedsakelig gjennom midler fra Erasmus+. Drammen vgs er akkreditert av Erasmus+ for perioden 2021-2027. Det må søkes om midler til hvert av prosjektene som ligger inne i akkrediteringen. Turen til Belfast finansieres ved at elevene jobber på oppdrag for kommunen. Både oppdragsforksning og jobboppdrag. Utover det betaler elevene mat, og i noen tilfeller må elevene donere en liten egenandel på 1000 kroner i tillegg. Når det gjelder utvekslingsåret til Glendowie College, må det dekkes av foresatte på lik linje som for andre utvekslingselever.

Nåværende prosjekter og tilbud ved skolen:

Maisha Nairobi og One Day of Solidarity

Erasmus + akkreditering