FN-rollespill om Mali

VG3-elever fra faget politikk og menneskerettigheter ved Eiker videregående skole deltok mandag 5. desember på rollespill i regi av FN-sambandet. Elevene representerte ulike land i Sikkerhetsrådet, og prøvde å forhandle seg fram til gode løsninger for situasjonen i Mali.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Eiker-elevenes tilbakemelding forteller om «mange engasjerte», at det var «gøy at folk faktisk tok det seriøst», og at mange «levde seg helt inn i rollen».  - Klikk for stort bildeEiker-elevenes tilbakemelding forteller om «mange engasjerte», at det var «gøy at folk faktisk tok det seriøst», og at mange «levde seg helt inn i rollen». Erik Helgerud

Det vestafrikanske landet Mali lå neppe høyt oppe i elevenes bevissthet før klassen startet forberedelsene litt over en uke før rollespillet. Elevene ble delt i grupper, og hver gruppe fikk i oppgave å sette seg inn i et tildelt land de skulle representere i et simulert møte i FNs sikkerhetsråd. Bestillingen fra rollespill-arrangøren var at elevene måtte lage et åpningsinnlegg om sitt syn på situasjonen i Mali og hva FN bør gjøre. Situasjonen de måtte sette seg inn i er kompleks, og den inneholder utfordringer som terrorisme, militærkupp, separatisme, sanksjoner, fattigdom, tørke og matmangel som følge av klimaendringer i det tørre Sahel-området sør for Sahara.

Nerver og engasjement

Rollespillet ble holdt på Ringerike videregående skole, og sammen med Eiker-elevene deltok tre andre videregående skoler. Etter litt startnerver og vel gjennomførte åpningsinnlegg fra talerstolen, startet en åpen debatt mellom Sikkerhetsrådets medlemmer. Eiker-elevenes tilbakemelding forteller om «mange engasjerte», at det var «gøy at folk faktisk tok det seriøst», og at mange «levde seg helt inn i rollen». Temperaturen var til tider høy, særlig mellom Malis tidligere kolonimakt Frankrike, som i senere tid har blitt skjøvet ut av de militære kuppmakerne, og Russland – av en elev omtalt som «irriterende» - som gir uoffisiell støtte til Malis udemokratiske ledelse gjennom den Putin-nære paramilitære organisasjonen Wagner-gruppen.

FN-rollespill for Vg3-elever i faget politikk og menneskerettigheter. - Klikk for stort bildeFN-rollespill for Vg3-elever i faget politikk og menneskerettigheter. Erik Helgerud

En annerledes skoledag

Eiker-elevene likte at de «kunne jobbe praktisk» på en «annerledes skoledag» hvor de måtte «sette seg inn i et synspunkt eller perspektiv en vanligvis ikke ville forstått». Dagen ga «større forståelse [både for] temaet, hvordan FNs sikkerhetsråd fungerer og hvordan de handler.»

Hva ble resultatet?

Men hva ble Sikkerhetsrådet egentlig enig om for å forbedre situasjonen i Mali? Ingenting! Slik var nemlig den kjedelige lærdommen fra rollespillet: FN-systemet er ineffektivt, og når stormaktene er uenige, gjør veto-retten det nesten umulig å bestemme noe som helst.

(Tekst og foto: Erik Helgerud)