Handlingsplan mot mobbing

Skolen har utarbeidet en egen plan mot mobbing og krenkelser

1. Forebyggende arbeide

Skolen skal jobbe systematisk for at elevene skal ha et godt psykososialt miljø på flere måter:

Makkerskap

Skolen bruker konsekvent makkerskap i alle klasser. Dette er nedfelt i kontaktlæreres instrukser.

  • Alle klasser jobber med klassemiljøtiltak ved skolestart hentet fra den digitale verktøykassa for kontaktlærere
  • MOT

Eiker Videregående skole er en MOT-skole som jobber etter MOT sitt program «Robust Ungdom». MOTs program «Robust ungdom» består av 12 MOT-økter hvor målet er å utvikle robust ungdom som inkluderer alle. MOT-øktene har varierende tema, men MOTs verdier – MOT til å leve, MOT til å bry seg og MOT til å si nei, er en rød tråd gjennom hele MOTs program. Programmet gjennomføres av spesielt rekrutterte lærere som er gode på å nå inn til ungdom.

Gjennom MOT-programmet utdannes også elever til å bli såkalte «ung motivator» og «ung MOT-ledere». De har spesielle roller blant elevene med å jobbe forbyggende for et godt elevmiljø der alle er inkludert.

Skolen er også tilknyttet MOT sitt program «Skolen som samfunnsbygger».

«Skolen som samfunnsbygger» forsterker skolens rolle som samfunnsbygger. Gjennom utdanning, foredrag og coaching av rektor, skolepersonale, ungdommer og lokalsamfunnets foreldre, ledere og trenere skaper vi en felles verdiplattform og felles forståelse av viktigheten av å skape en kultur der alle er inkludert.

VIP – dagen

Skolen gjennomfører årlig i regi av rådgivere og helsesøster en dag med informasjon og coaching om psykisk helse.

God helsetjeneste

Skolen har svært god dekning av helsesøster i forhold til elevtallet. Hun jobber også aktivt for å avdekke og melde videre saker som berører elevenes psykososiale miljø.

Miljøarbeiderrolle i kantine og bibliotek for høy voksentetthet

Skolens kantine og bibliotek er sentralt plassert i skolens lokale. Dette er områder med høy elevtetthet i pauser og spisefri. Dette er derfor arenaer som det er viktig å ha tilstedeværelse av voksne for å sikre elevene et trygt skolemiljø. Skolen har derfor styrket ressursene både i kantine og bibliotek og utvidet disse rollene til å omfatte miljøarbeiderfunksjon i tillegg til basisoppgaver.

Alle ansatte ved skolen skal være bevisst sin rolle for å jobbe for et godt elevmiljø og vet om aktivitet- og varslingsplikten i § 9-A.

2. Systematisk arbeide

Trinnmøter

Skolen gjennomfører to trinnmøter per trinn per termin. Her diskuterer vi elever og elevers trivsel. Elevenes læringsmiljø er et sentralt tema på møtene.

TET-møter

Skolen gjennomfører TET- (tverretatlig team) møter ukentlig. På disse møtene deltar skolens ledelse, rådgivere, helsesøster, og PPOT.  Kontaktlærere melder inn elever som det vurderes å sette inn tiltak for. Mobbesaker er et av temaene som drøftes på TET-møtene.

Elevsamtaler

Kontaktlærere gjennomfører jevnlig elevsamtaler med elevene. Elevenes læringsmiljø er et sentralt tema i disse samtalene. Ved skolestart har kontaktlærere oppstartsamtaler med nye elever for å skape gode relasjoner for å oppnå trygt læringsmiljø.

Utviklingssamtaler

Kontaktlærer i VG1 gjennomfører en gang pr. skoleår utviklingssamtaler med elev og foresatt. Elevenes læringsmiljø er et sentralt tema i disse samtalene. Kontaktlærere i VG2 gjennomfører utviklingssamtaler med elever som har behov for, eller ønsker en slik samtale.

3. Kompetanseheving/informasjon

  • Rektor gjennomgår regelmessig rutine og regelverk rundt opplæringslovens §9a på personalmøter.
  • Rektor gjennomgår opplæringslovens § 9a med plikter og rettigheter årlig på foreldremøter. I tillegg ligger det ytterligere informasjon om elevenes læringsmiljø på skolens hjemmeside.
  • Skolens ledergruppe har spesiell gjennomgang av rutiner og regelverk rundt opplæringslovens §9a.

4. Rutiner og prosedyrer

Skolen følger de 6 stegene i aktivitetsplikten:

1. Følge med ->  2. Gripe inn ->  3. Varsle  ->

4. Undersøke  -> 5. Sette inn tiltak  -> 6. Dokumentere

Skolen følger Buskerud fylkeskommune sine rutiner og dokumenterer både varsler og aktivitetsplaner etter BFK' s maler.