Fram til jul er denne gjengen, sammen med resten av klassen i 2HFA, i praksis ute i distriktet. Men før de ble sent ut i arbeidslivet har de øvd på en nyinnkjøpt dukke til flere titalls tusen kroner. Det hadde én fra før, men behovet for flere var stort slik at alle elevene får prøvd like mye. Derfor ble elevene veldig fornøyd da skolen skaffet en til:May-Elin og Marte synes at det er trygt å kunne prøve ut stell på en dukke før de skal ut i praksis.
Egil Granum
– Jeg synes det er veldig bra. For vi kan jo ingen ting fra før. Så at vi får prøvd oss på dukken før vi gjør det på et ekte menneske er veldig trygt, sier Tina Strømsodd.
– Og at vi nå kan fordele oss på to dukker er en stor fordel slik at vi ikke er seksten elever på én dukke, sier May-Elin Slåttkjær.
– Vi lærer masse av dukken
Ute i praksis skal elevene blant annet stelle sår, sette kateter, ta blodprøve og måle blodtrykk. De skal også lære seg å behandle pasienten riktig, både når det gjelder løfting og stell og hvordan de skal kommunisere riktig. Og alt dette kan de gjøre med de avanserte dukkene:
– Dukken har blant trykksår, brannskader og koldbrann. Den kan ha utlagt tarm og mye annet forskjellig så det er mye å lære av den dukken, sier Ida Håkonsen.
Alex har to kjønn
– Vi kan bytte på kjønnsorganet til dukka slik at den kan være enten kvinne eller mann. Det trenger vi når vi skal øve på å sette kateter. Derfor har den fått det nøytrale navnet Alex, sier Ida.
En alvorlig infeksjon som må behandles.
Egil Granum
Oppgradering av praksisrommet
Praksisrommet på skolen har, i tillegg til de to dukkene, blitt oppgradert med arbeidsklær som skal brukes når elevene jobber praktisk. De to dukkene brukes også til å trene på å hjelpe pasienter med helvask i seng.
Elevene får god læring med de nye dukkene. På bildet: Alexandra Porsmyr, May-Elin Slåttkjær, Marte Stensrud og Tina Strømsodd.
Egil Granum
Les flere saker om skolen her