Giulia Amato
Tema for kurset var "Promoting Creativity, Critical Thinking and Problem-solving in the classroom", med deltakere fra Norge, Tyskland, Sverige og Ungarn. Kurset bestod av litt teori, mange praktiske aktiviteter og turer med guide og uten guide i og rundt Palermo.
Kurset var lærerikt og morsomt, her måtte man være en aktiv deltaker,. Det var åtte deltakere. Øvelsene vi gjorde er metoder som vi lett kan ta i bruk i undervisningen. vår.
Vi lærte forskjellige metoder for å bringe kreativitet inn i klasserommet, for eksempel å oppsummere hva vi lærte dagen før gjennom dikt, sang eller dramatisering eller klippe og lime bilder på plakater for å oppsummere.
Kurset var veldig praktisk, og det var mye gruppearbeid hvor vi prøvde ut metoder for kritisk tekning og problemløsning, blant annet rollespill. I tillegg prøvde vi ut mange forskjellige apper/nettsteder som kan brukes i planlegging av undervisningen og i undervisningen for å fremme kreativitet, kritisk tenkning og problemløsing.
Tekst: Gry Halvorsen Gomnæs